Erityiskasvatuksen kokoava seminaari (5op)
Toteutuksen tunnus: KERI0216-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 15.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.01.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Opintojakso
- KERI0216
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- kuvata konkreettisemmin kolmiportaista tukijärjestelmää ja sen toteuttamista
- suunnitella opetustaan yhä paremmin oppimisen ja koulunkäynnin tuen huomioiden
- toteuttaa rajattuja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen huomioivia oppimiskokonaisuuksia
- hakeutua yhteistyöhön koulun sisäisesti oppilaan oppilaiden oppimisedellytyksiä vahvistaakseen sekä ymmärtää myös monialaisen yhteistyön merkityksen riittävän oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa
Toteutustavat
- ensisijainen toteutustapa lähiopetus (ei verkko-opetus)
- alku- ja loppuseminaarit (8 h); huom. ei tallenneta
- itsenäinen työskentely: harjoittelun yhteydessä eriyttämiskokeilun suunnittelu ja toteuttaminen (65 h) sekä harjoittelun jälkeen eriyttämisraportin laatiminen (62 h)
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- alku- ja loppuseminaareihin osallistuminen
- eriyttämiskokeilun suunnittelu, toteutus, esittäminen loppuseminaarissa ja raportin laadinta
Sisältö
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen perusteiden ja järjestämisen syventäminen
- eriyttämisen perusteita, periaatteita ja keinoja käytäntöön soveltaen
- edellisten kokeileminen opetusharjoittelussa
- kokeilun analyyttinen pohdinta ja reflektointi
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty / hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija toistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä osaamatta soveltaa niitä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Opiskelijan teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi eivät osoita perustietoa syvällisempää ymmärrystä. Monialaisen yhteistyön ulottuvuudet ja merkitys puutteellisesti huomioituja. Kurssisuoritus on kuvailevaa ja toistavaa, reflektio vähäistä tai pinnallista. Kurssisuoritus ei sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi osoittavat syvällistä lähtökohtien ja perusteiden ymmärtämistä ja erityispedagogisen arvomaailman sisäistämistä. Monialaisen yhteistyön merkitys ja ulottuvuudet tuen eri vaiheissa tulevat hyvin huomioiduiksi. Opiskelija osaa erotella olennaisia asioita epäolennaisista, vertailla ja asettaa ulottuvuuksia vastakkain. Ihanteellisimmillaan hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia pedagogisen tuen, eriyttämisen ja monialaisen yhteistyön näkökulmista.
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan