Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja asiakaspalvelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML94-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 12.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Aija Hentilä
  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Aija Hentilä

Opiskelijaryhmät

  • RA64M23K
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiympäristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot. Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen.
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Aika ja paikka

Keväällä 2024 suurin osa etäopetuksena, osa lähijaksolla.

Oppimateriaalit

MOODLEssa oleva luento- ja harjoitusmateriaali Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Luentoja, tehtäviä yksin ja ryhmissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajien kanssa tapauskohtaisesti

Sisällön jaksotus

Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! Viikolla 3 opintojakson esittely (sisältö ja tehtävät) opettajien toimesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistämisessä ja asennoitumisessa yritystoimintaan on kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työtehtäviin. Asennoituminen sekä markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työtehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista, ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esitykset ja kirjalliset tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan

Hylätty (0)

Kaikkia arvioitavia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot ovat yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ja asennoituminen niihin ovat välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin ammatin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla.