Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen markkinointi, Avoin yliopisto (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMAR1103-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.02.2024 - 06.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin yliopisto
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 150
Opettajat
Marko Rintala
Vastuuopettaja
Helena Aho
Opintojakso
YMAR1103

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata palvelujen merkityksen liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa
- selittää palvelujen markkinoinnin peruskäsitteet
- selittää laadun ja asiakassuhteiden merkityksen palveluissa
- kuvailla palvelujen suunnittelua ja palvelumuotoilua
- kuvailla palvelujen toimitusta, yhteistuottamista, kapasiteettijohtamista ja laadunvarmistusta.

Toteutustavat

Luennot (30 h) sekä vapaaehtoinen luentoihin kytkeytyvä harjoitustyö, josta voi saada lisäpisteitä. Omakohtainen perehtyminen kirjallisuuteen.

Suoritustavat

Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot ja molemmat kirjat.

Sisältö

Palvelujen merkitys, asiakkaan odotukset, asiakaskokemus, palvelun laatu, suhdemarkkinointi, palvelustrategiat, palvelujen suunnittelu, palvelujen tuottaminen, palvelumaisema, palvelutyöntekijät, yhteistuottaminen, jakelukanavat, kapasitettijohtaminen, palveluvirheistä toipuminen, palvelujen hinnoittelu.

Aika ja paikka

Opetus järjestetään keväällä 2024, aikataulut julkaistaan loppuvuodesta 2023.

Oppimateriaalit

Grönroos, Christian (2009 tai 2015) Palvelujen johtaminen ja markkinointi (luennoitsijan ilmoittamin osin). Wilson, Alan ym. (2020) Services marketing: integrating customer focus across the firm, 4th European edition.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla vähäisiä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Etusijalla ovat Avoimen yliopiston opiskelijat.

Huom! Lapin yliopiston tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat suoraan Pepissä opintojakson toteutukselle, sähköistä ilmoittautumislomaketta ei tarvitse täyttää.

Markkinoinnin perusopinnoissa Moodleen on tehty oma työtila koko perusopinnoille. Löydät sen kirjautumalla Moodleen ja hakemalla nimellä: Markkinoinnin perusopinnot 2023-2024
Pääset kirjautumaan työtilaan avaimella: markperus24

Siirry alkuun