Kehittämistoiminta työyhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML41OJ-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Merja Laajanen
Vastuuhenkilö
Merja Laajanen
Opiskelijaryhmät
-
R64M21SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää TKI-toiminnan merkityksen metsäalan organisaatioiden toiminnan kehittämisessä. Hän osaa TKI-toiminnan lähtökohdat, menetelmät ja prosessin. Opiskelija tietää oman alansa TKI-toiminnan keskeiset ajankohtaiset haasteet ja tavoitteet.
Sisältö
Teemat:
TKI-toiminnan merkitys metsäalan organisaatioiden toiminnassa.
TKI-toiminnan lähtökohdat, menetelmät ja prosessi
Metsäalan TKI-toiminnan keskeiset ajankohtaiset haasteet ja tavoitteet
Aika ja paikka
Rovaniemi, projektien esittely toukokuussa ja toteutus syksyllä 2024.
Opetusmenetelmät
Projektinhallinta ja suunnittelu ohjatusti.
Projektin toteutus valittavien opiskelijavastuuhenkilöiden ja ryhmän vastuulla mahdollisimman itsenäisesti.
Toteutetaan yhdessä Hankepohjainen aluekehitystyö- opintojakson kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektiopinnoissa toteutetaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja yhteistyössä metsäalan toimijoiden ja Lapin ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Tunnistaa amk:n roolin aluekehittäjänä sekä osaa antaa esimerkkejä organisaatioiden kehittämistoiminnasta uuden tiedon tuottajana. Osaa vähintään yhden projektin suunnittelumallin ja hoitaa toteutuksessa sälytetyt tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Tunnistaa amk:n roolin aluekehittäjänä sekä ymmärtää kehittämistoiminnan merkityksen oppimisympäristönä ja uuden tiedon tuottajana. Hallitsee ja kykenee itsenäisesti hoitamaan hänelle projektin suunnittelussa ja toteutuksessa sälytetyt tehtävät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tunnistaa amk:n roolin aluekehittäjänä sekä ymmärtää kehittämistoiminnan merkityksen oppimisympäristönä ja uuden tiedon tuottajana. Osaa soveltaa projektityöskentelyn menetelmiä käytäntöön sekä argumentoida organisaatioiden kehittämistoimintaa. Osaa kannustaa projektin jäseniä tehtävissään ja hoitaa hänelle projektin suunnittelussa ja toteutuksessa sälytetyt tehtävät vastuunsa tuntien ja saavuttaa näissä tehtävissä projektin jäsenten tuen ja luottamuksen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena on opintojakson arviointikriteereihin perustuva kokonaisuus, joka muodostuu projektin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Arvioinnin kohteet:
Ryhmän tekemä projektisuunnitelma, projektin aikana toteutetut toimenpiteet, loppuraportointi sekä seminaariesitys. Arvioinnin tueksi toteutetaan itse- ja vertaisarviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2
Tunnistaa amkin roolin aluekehittäjänä sekä osaa antaa esimerkkejä organisaatioiden kehittämistoiminnasta uuden tiedon tuottajana. Osaa vähintään yhden projektin suunnittelumallin ja hoitaa toteutuksessa sälytetyt tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4
Tunnistaa amkin roolin aluekehittäjänä sekä ymmärtää kehittämistoiminnan merkityksen oppimisympäristönä ja uuden tiedon tuottajana. Hallitsee ja kykenee itsenäisesti hoitamaan hänelle projektin suunnittelussa ja toteutuksessa sälytetyt tehtävät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tunnistaa amkin roolin aluekehittäjänä sekä ymmärtää kehittämistoiminnan merkityksen oppimisympäristönä ja uuden tiedon tuottajana. Osaa soveltaa projektityöskentelyn menetelmiä käytäntöön sekä argumentoida organisaatioiden kehittämistoimintaa. Osaa kannustaa projektin jäseniä tehtävissään ja hoitaa hänelle projektin suunnittelussa ja toteutuksessa sälytetyt tehtävät vastuunsa tuntien ja saavuttaa näissä tehtävissä projektin jäsenten tuen ja luottamuksen.