Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK219-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.03.2024 - 29.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 1000
Opettajat
Anssi Tarkiainen
Susanna Helavirta
Heli Väätäjä
Outi Mattila
Maarit Tihinen
Marika Tuomela-Pyykkönen
Tia Lämsä
Merja Koikkalainen
Jussi Soppela
Maria Kasanen
Ryhmät
R31YR24S
Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2024
R31YT24S
Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2024
R31YH24S
Digiajan palvelujohtaminen, syksy 2024
R72YU24S
Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija, syksy 2024
Opintojakso
YAMK219

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen

Opetusmenetelmät

Huom! Kyseessä valintakoeopintojakso!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- Osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa tehdä valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, pääosin kotimaisen kirjallisuuden avulla.
- Tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- Osaa kirjoittaa tekstiä, joka täyttää pääosin asiatekstille asetetut vaatimukset, mutta on kielelliseltä esitystavaltaan kankeaa. Osaa käyttää ja merkitä lähteitä, mutta merkinnöissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- Osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja perustella eri vaihtoehtojen soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen ja monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan ja tyyliltään hyvää ja lähes virheetöntä asiatekstiä. Osaa referoida lähteitä monipuolisesti pääosin vertailevalla otteella ja merkitä lähteet asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija:
- Osaa arvioida ja perustella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja arvioida eri tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, monipuolisen ja monialaisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa perustellen ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan erinomaista asiatekstiä. Osaa tuottaa esseetekstille tyyliltään sopivaa alan ammattikielistä tekstiä. Osaa referoida lähdetietoa monipuolisesti vertailevalla otteella sekä merkitä lähteet asianmukaisesti ja yksitulkintaisesti.

Siirry alkuun