Liikeviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R300BN104-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Virpi Peitso
Vastuuhenkilö
Virpi Peitso
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R31L24STradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan osana tradenomin ammattitaitoa.
Hän osaa laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtäviä korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Opiskelijaa tuntee keskeiset liike-elämän viestintätilanteet ja –välineet.
Hän ymmärtää viestintätaitojen merkityksen liiketoiminnassa ja kehität suomen kielen ja viestinnän taitojasi osana opiskelua ja tradenomin ammattitaitoa.
Opiskelija osaa mukauttaa suullista ja kirjallista viestintääsi vastaanottajaryhmien ja tilanteiden mukaisesti sekä valita tarkoitukseen sopivat viestinnän keinot ja kanavat.
Hän osaa toimia liike-elämän vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti sekä osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoimintaympäristön viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja.
Hän osaa viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Opiskelija osaa laatia eri tekstilajeja alan käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija tiedostaa tekoälyn vaikutuksen kirjalliseen viestintään.
Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Sisältö
• Suullinen ja kirjallinen viestintä liiketoimintaympäristössä
• Viestinnän keinot
Oppimateriaalit
Areena - Yritysviestinnän käsikirja, Sirkka Kortetjärvi-Nurmi & Kaarina Murtola
Viestinnän vallankumous, Elisa Juholin
Communicare, Elisa Juholin
Yritysviestinnän säännöt, Pirkko Pesonen
Opetusmenetelmät
- luennot ja harjoitukset
- osittainen flipped learning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamista on mahdollista osoittaa ja opinnollistaa opintojakson opettajan kanssa erikseen sovituilla tavoilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää viestinnässä ohjeita ja malleja. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija tuntee asiakirjaohjeita.
Taso 2
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja.
Opiskelija tuntee viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija osaa käyttää asiakirjojen laatimisessa asiakirjaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti.
Opiskelija osaa laatia oman alansa asiakirjoja asiakirjaohjeiden mukaisesti.
Taso 4
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja hän osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käyttää monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaa ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
1) mediatiedote ja liikekirjeet 0 - 5
2) kokous- ja neuvottelutaito: harjoitukset ja asiakirjat, hyväksytty/hylätty
3) kommentoiva referaatti, hyväksytty/ hyvältty
4) myynti-/hissipuhe 0 - 5