Digitaaliset liiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: T42T160OJ-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.03.2024 - 04.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.08.2024 - 30.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Pekka Reijonen
- Vastuuopettaja
- Pekka Reijonen
- Ryhmät
-
TA42T23STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023
- Opintojakso
- T42T160OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tunnet digitaalisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet, elementit ja tekijät. Osaat dokumentoida liiketoimintamalleja soveltuvien työkalujen avulla. Osaat analysoida liiketoimintamalleja ja selittää millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut mahdollistavat ja tukevat niiden toteuttamista.
Toteutustavat
Itsenäinen opiskelu verkossa.
Suoritustavat
Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää vastuuopettajalle oman suoritussuunnitelmasi. Oman suunnitelma pitää esittää ennen toteutuksen alkua ja sen tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.
Sisältö
Tällä opintojaksolla perehdyt yrityksen liiketoiminnan kuvaamiseen ja selittämiseen. Tutustut erilaisiin liiketoimintamalleihin. Pohdit miksi ja millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut muuttavat, mahdollistavat ja/tai tukevat liiketoiminnan rakenteita ja prosesseja. Käsittelet ajankohtaisia liiketoimintaa muokkaavia ilmiöitä ja pohdit niiden merkitystä liiketoimintamalleihin.
Aika ja paikka
Zoom-yhteydellä.
Oppimateriaalit
9781118968079 Osterwalder, Alexander, et al. Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central. 9780470901038 Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. Business Model Generation : A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, edited by Tim Clark, John Wiley & Sons, Incorporated, 2010. ProQuest Ebook Central. 978-952-14-3823-3 Koponen, Johannes. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit - Kuinka muutos tehdään. Alma Talent | Helsinki 2019. AlmaTalent bisneskirjasto.
Opetusmenetelmät
Ongelmalähtöistä ja ryhmälähtöistä oppimista sovelletaan silloin kun se on sopivaa. Opiskelijat etsivät tietoa ja ratkaisevat esiteltyyn aiheeseen liittyviä ongelmia. Erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä käytetään sikäli kun ne sopivat opetettavalle ryhmälle ja opetusympäristöön. Jos mahdollista, ohjelmistoteollisuuden valikoituja käytänteitä saatetaan soveltaa opetuksessa. Opettaja ohjaa oppimisprosessia lyhyiden johdantoluentojen ja/tai esittelee aiheeseen liittyvää materiaalia johon opiskelija tutustuu ennen harjoituksia. Opettaja valmistelee oppimisen puitteet ja valmentaa opiskelijoita opiskelemaan. Opetusta saatetaan antaa sekä kampuksella että digitaalisten apuvälineiden avulla etäopetuksena. Päähuomio on ohjatussa tiedon haussa ja haetun tiedon soveltamisessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvio opiskelijan työmäärästä tässä toteutuksessa on 135 tuntia ja se jakaantuu puoliksi Itsenäisen yksilö/tiimityöskentelyn ja ohjatun opiskelun kesken.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat liiketoimintamallin suppeasti. Kuvailet yrityksen toimintaa ja sen hyödyntämiä digitaalisia teknologioita ja palveluita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kuvaat liiketoimintamallin. Selität liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä liiketoimintamallin toteutuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kuvaat liiketoimintamallin parhaiden käytänteiden mukaisesti. Selität ja perustelet liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä teorioiden ja käytännön esimerkkien avulla. Pohdit vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa kuvattua liiketoimintamallia.