Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML113-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
Vastuuhenkilö
Minna Tuominen
Opiskelijaryhmät
-
R64M21SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
-
RA64M21KMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa monimuotoisuuden käsitteenä ja tietää sen olevan ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
- Tietää ekologisia uhanalaisuuden syitä
- Ymmärtää lajien ja niiden elinympäristöjen suojelun ja hoidon tavoitteet ja perusteet
- Osaa edistää erilaisten lajien ja elinympäristöjen suojelua ja hoitoa
- Tietää monimuotoisuuden lisäämisen keinoja ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
Monimuotoisuus ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
Uhanalisuuden ekologiset syyt
Lajien ja elinympäristöjen suojelun ja hoidon edistäminen
Elinympäristöjen hoito esimerkiksi lehdoissa, riistan suosimissa elinympäristöissä, perinnebiotoopeilla, uhanalaisten lajien elinympäristöissä
Hoidon keinot: ekologiset verkostot, käytävät, askelkivet ja tukialueet, pirstoutumisen estäminen, lahopuun lisääminen ja ennallistaminen
Oppimateriaalit
Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) Talousmetsien luonnonhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Metsäkustannus 2016. Finlex. fi: Suomen laki (verkkoaineisto) Kaikki Moodle-työtilassa oleva materiaali
Opetusmenetelmät
ZOOM-luennot, itsenäinen työskentely, harjoitukset
Teemat:
Monimuotoisuus ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
Uhanalaisuuden ekologiset syyt
Lajien ja elinympäristöjen suojelun ja hoidon edistäminen
Elinympäristöjen hoito esimerkiksi lehdoissa, riistan suosimissa elinympäristöissä, perinnebiotoopeilla, uhanalaisten lajien elinympäristöissä
Hoidon keinot: ekologiset verkostot, käytävät, askelkivet ja tukialueet, pirstoutumisen estäminen, lahopuun lisääminen ja ennallistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin opetukseen edellytyksenä on opintojakso ekosysteemipalvelut sekä metsähoito( luonnonhoito)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Osaamisen näkökulmasta käsiteltävän aiheen perusasiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu niukasti ja osaaminen perustuu omille näkemyksille, joille ei esitetä tietoperustaa. Tulokset vastaavat tavoitteita osittain. Aiheen käsittely on asian toteavaa.
2
Osaamisen näkökulmasta keskeisimmät ja oleellisemmat asiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko niukasti referoiden. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin. Aiheen käsittely jää pintapuoliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Osaamisesta välittyy käsiteltävän aiheen ja kokonaisuuden hallinta. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi keskeiset käsitteet määritellen. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Aihetta käsiteltäessä nimetään kehittämisideoita.
4
Osaamisesta välittyy perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty laajasti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Aihetta on pyritty pohtimaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaamisesta välittyy monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu ja sovellettu monipuolisesti, lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja siihen on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Aihetta on pohdittu analyyttisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti (moodle) hylätty-hyväksytty
Harjoitustehtävät 1-3 (Maastotyö)
Kommentointi
Itsearviointi
Arviointimaksimit: Huom. alemman arvosanan voi saada, jos arvioinnin kriteerit eivät täyty!
K5-H4 Kuvaus kolmesta kohteesta kriteerien mukaisesti
H3-T2 - kuvaus kahdesta kohteesta kriteerien mukaisesti
T1 -kuvaus yhdestä kohteesta kriteerien mukaisesti