Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon ekosysteemipalvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML156-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Tuominen
  • Kari Pasanen

Vastuuhenkilö

Minna Tuominen

Opiskelijaryhmät

  • R64M22S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut ja niiden luokitteluperusteet ja –tavat
- Tietää luonnon tarjoamat mahdollisuudet kalatalouden ja keräilytuotteiden hyödyntämisessä
- Ymmärtää luonnon monimuotoisuuden yhteyden ekosysteemipalveluiden tuottamiseen
- Tietää ekosysteemipalveluiden arvottamiseen ja vertailuun käytettäviä menetelmiä.

Sisältö

Aineelliset ja aineettomat ekosysteemipalvelut
Ekosysteemipalveluiden tuottaminen ja edistäminen metsätaloudessa
Kalatalouden perusteet
Keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollinen luonne

Oppimateriaalit

aastamoinen, O., Kniivilä, M., Alahuhta, J., ym. 2014. Yhdistävä luonto: ekosysteemipalvelut Suomessa Salo, K. (toim.) 2015. Metsä. Monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Helsinki: Luonnonvarakeskus Tunneilla osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Ennakkomateriaaliin perehtyminen, oppitunneilla oppimistehtävien ratkaiseminen,, ryhmätyöskentely sekä itsenäiset harjoitukset.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut ja niiden luokitteluperusteet ja -tavat
Hän tietää luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan yhteyden ekosysteemipalvelujen tuotantoon
Ymmärtää ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollisen luonteen ja eri intressiryhmien näkökannat ekosysteemipalvelujen tuotannossa ja etenkin käytössä
Tietää miten ekosysteemipalveluja voidaan arvottaa ja vertailla
Osaa ottaa huomioon ja edistää ekosysteemipalvelujen tuotantoa metsätaloudessa
Osaa metsien hoidossa ja käytössä ottaa huomioon muiden intressiryhmien tavoitteet ekosysteemipalvelujen tuotannossa ja käytössä
Osaa käyttää ekosysteemipalvelujen arvottamiseen ja vertailuun käytettäviä menetelmiä
Teemat
Mitä luonnon ekosysteemipalvelut ovat, käsitteen määrittely: mitä, miksi ja missä?
Miten ekosysteemipalveluita voidaan luokitella, esimerkiksi aineelliset ja aineettomat
Ekosysteemipalvelujen tuottaminen, huomioon ottaminen ja edistäminen metsätaloudessa
Luonnon monimuotoisuus monipuolisen sekä runsaan ekosysteemipalvelujen tuotannon edellytyksenä
Ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollinen luonne

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija osaa kuvailla luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän tietää luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan olevan edellytys ekosysteemipalvelujen toiminnalle. Opiskelija tietää ekosysteemipalvelujen olevan yhteistuotantoa. - Hän tietää ja osaa käyttää ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä. Opiskelija osaa ottaa huomioon ekosysteemipalvelujen tuotantoa metsätaloudessa.

2
Opiskelija tietää luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän ymmärtää luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan olevan edellytys ekosysteemipalvelujen toiminnalle. Opiskelija ymmärtää ekosysteemipalvelujen olevan yhteistuotantoa. Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä. Hän osaa ottaa huomioon ja edistää ekosysteemipalvelujen tuotantoa metsätaloudessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija tietää luonnon ekosysteemipalvelut, niiden luokitteluperusteet ja -tavat. Hän osaa analysoida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa analysoida ekosysteemipalvelujen yhteistuotantoa. Opiskelija tietää ja osaa soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä erilaisissa tilanteissa. Hän ymmärtää ja osaa edistää ekosysteemipalvelujen tuotantoa metsätaloudessa.

4
Opiskelija osaa analysoida luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän osaa arvioida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollista luonnetta. Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä. Hän osaa soveltaa metsänhoitoa siten että luonnon ekosysteemipalvelujen tuotanto lisääntyy.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa arvioida luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän osaa monipuolisesti arvioida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ekosysteemipalvelujen yhteistuotantoa ja vertailla sitä muuhun yhteistuotantoon. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä. Hän osaa arvioida metsänhoidon menetelmiä edistäen ekosysteemipalvelujen tuotantoa metsätaloudessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät etukäteen: 3x5 = max 15p

TAI

Ennakkotehtävät oppituntien jälkeen = 3x2p = max 6p (jos ei ole tehty ennakkoon)

Läsnäolo: 3x2 = max 6p

Ryhmätyö, vertaisarviointi max 6p

Ryhmätyö, esitys max 3p

Ryhmätyön tulos max 10p

Tentti (vapaahtoinen) max 10p

Yht. Max 50p

Vertaisarvioinnin tulos alle 2p=hylätty suoritus



Ryhmätyö:

T1 6p

T2 7p

H3 8p

H4 9p

K5 10p



Tentti:

T1 6p

T2 7p

H3 8p

H4 9p

K5 10p

Kurssin loppuarvio max 50p, Läpäsyraja 25p


Loppuarvio

25-29p T1
30-35p T2
36-40p H3
41-45p H4
46-50p K5
Arviointiin vaikuttaa myös vertaisarvioinnin tulos.

Hylätty (0)

Ei osallistumista ryhmätyöhön tai oppitunneille
Vertaisarvioinnin tulos alle 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osallstuminen ennakkotehtäviin, muttei aktiivisesti oppitunneille
Ryhmätyöhön panostaminen vähäistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ryhmän tuotos hyvällä tasolla, ja oma osallistuminen ennakkotehtäviin ja oppitunteihin hyvällä tasolla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikkiin oppimistilanteisiin osallistuminen
Aktiivinen ote ryhmän työskentelyssä ja keskustelutilanteissa