Differentiaali ja integraalilaskenta (5 op)
Toteutuksen tunnus: K500BI95-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 75
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Leena Palokangas
Vastuuhenkilö
Leena Palokangas
Opiskelijaryhmät
-
K53S23SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (päiväopinnot), Kemi, Syksy 2023
-
KA53S23SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
-
KA53S23Sr3Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
-
KA53S23Sr2Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
-
KA53S23Sr1Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Opintojaksolla opit muutosilmiöit automaatio- ja sähkövoimatekniikassa. Tunnet derivaatan käsitteen ja ymmärrät sen liittymisen muutosilmiöihin. Osaat soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisten aaltoliikkeiden käsittelyssä. Osaat hyödyntää yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä automaatiotekniikassa (mm. säätötekniikassa).
Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, Eettisyys, Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Funktion raja-arvo ja jatkuvuus.
Derivointi ja integrointi.
Derivaatan ja integroinnin merkitys sovelluksissa.
Separoituvat sekä 1. ja 2. kertaluvun differentiaaliyhtälöt.
Differentiaaliyhtälöt sähkövoima- ja automaatiotekniikassa.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2024.
Verkko-opetuksessa oppimisympäristöinä ovat Moodle ja Zoom. Opetus järjestetään arki-iltaisin klo 17 alkaen. Verkko-opetus tallennetaan.
Lakuharjoitukset järjestetään lähiopetuksena (Tietokatu 1, Kemi)
Oppimateriaalit
J. Henttonen, J. Peltomäki, S. Uusitalo: Tekniikan matematiikka 1 ja 2; A. Tuomenlehto, E. Holmlund, M. Huuskonen, H. Makkonen, J. Surakka: Insinöörin matematiikka; opintojakson Moodlemateriaali; Zoom-tallenteet
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot Zoom-ympäristössä, laskuharjoitukset ja kotitehtävät. Verkkoluennoilla ja laskuharjoituksissa varmistetaan opintojakson aihepiirien perusasioiden hallinta teorian ja esimerkkien avulla. Lisäksi opiskelija saa ohjausta tehtävien tekoon.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kokeen/välikokeiden ajankohdat ja lukumäärä sovitaan opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suoritus koostuu arvioitavista tehtävistä ja kokeesta/välikokeista. Itsenäinen suoritus on mahdollinen.
Sisällön jaksotus
Funktion raja-arvo ja jatkuvuus.
Derivointi ja integrointi.
Derivaatan ja inegroinnin merkitys sovelluksissa.
Separoituvat sekä 1. ja 2. kertaluvun differentiaaliyhtälöt.
Differentiaaliyhtölöt sovelluksissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa derivaatan käsitteen ja ymmärtää sen liittymisen muutosilmiöihin. Opiskelija osaa derivoida ja integroida sujuvasti. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisen aaltoliikkeen käsittelyssä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee raja-arvon käsitteen ja osaa yhdistää sen derivaattakäsitteeseen. Opiskelija tunnistaa jatkuvat ja diskreetit funktiot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä ja hyödyntää niitä automaatiotekniikassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu harjoitustehtävissä ja verkkotentissä/tenteissä annettuun näyttöön osaamisesta opetussuunnitelman mukaisissa tavoitteissa. Noin 50 % arvioinnista perustuu harjoitustehtäviin ja 50 % tenttiin. Arviointiasteikko on 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osoita arvosanaa 1 varten riittävää osaamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää käsitteet. Hän osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskennan perusmenetelmiä sekä ratkaista niiden avulla selkeästi määriteltyjä sovellustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää käsitteet. Hän osaa valita erilaisiin tehtäviin soveltuvia differentiaali- ja integraalilaskennan perusmenetelmiä sekä ratkaista ongelmia niiden avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää käsitteet. Hän osaa valita uudentyyppisiin tehtäviin soveltuvia differentiaali- ja itegraalilaskennan perusmenetelmiä. Hän osaa hyödyntää menetelmiä monipuolisesti alaansa liittyvien ongelmien ratkaisussa.
Esitietovaatimukset
Matematiikan perusteet