Terveyden edistäminen, gerontologinen hoito ja hoiva (10 op)
Toteutuksen tunnus: K702G007-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 11.10.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Tanja Marjanen-Korkala
- Mira Oinas-Mäenalanen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tanja Marjanen-Korkala
Opiskelijaryhmät
-
KA72G23SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen ulottuvuudet. Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet sekä niiden vaikutukset toimintakykyyn ja osaa ohjata sairauksien ennaltaehkäisyyn ja tukea omahoitoa. Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin ja osaa huomioida siihen liittyvät eettiset periaatteet sekä asiakkaiden/potilaiden tarpeet. Opiskelija osaa kuvata yleisimmät vanhustyössä käytössä olevat lääkeryhmät sekä niiden vaikutuksia toimintakykyyn ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista, luonnollista tietä toteutettavaa lääkehoitoa. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen ja sairauksien ennaltaehkäisyn menetelmiä. Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen ohjaustarpeen ja osaa valita yksilöllisesti soveltuvia terveyden edistämisen menetelmiä.
Sisältö
Terveyden edistämisen ulottuvuudet
Geriatrian perusteet, ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn
Tutkitun tiedon käyttäminen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtäminen
Ikääntyneiden hoidon ja hoivan erityispiirteet
Ikääntyneen ja hänen läheisensä tukeminen yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä ikääntyneiden omahoidon tukeminen.
Ikääntyneen terveydentilan arviointi
Yleisimmät vanhustyössä käytettävät lääkeryhmät, turvallisen lääkehoidon toteuttaminen ja lääkityksen vaikutuksen arviointia toimintakykyyn.
Liikuntaneuvonta ja liikunnan merkitys ikääntyessä
Ravitsemussuositukset ikääntyneille
Moniammatillinen toiminta ikääntyneiden terveyden edistämisessä
Elämäntapaohjaus.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu 12.8.2024-11.10.2024 välisenä aikana. Opintojakso toteutetaan sekä kampus- että etäopetuksena. Lisäksi opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtineuvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021.
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M. & Tiittanen H. 2015. Ikääntyneen hoito ja hoitotyö.
Kulmala J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä hyvän arjen tukemiseen. Santalahti-kustannus.
Patja K., Absetz P. & Rautava P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim.
Sihto M., ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon orientoituminen ennakkomateriaalin ja tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Simulaatioharjoitteiden sekä käytännönharjoitteiden hyödyntäminen oppimisen tukena. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija työstää omalle kummivanhukselleen selvityksen, jossa huomioidaan ennaltaehkäisevä näkökulma sekä kokonaisvaltainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Opintojaksoon liittyy myös itsenäisesti suoritettava lääketietotehtävä, verkkokurssi sekä lääkehoidon tentti. Lisäksi opiskelijat suorittavat opintojakson aikana vertaisarviointia. Opettajat ohjaavat oppimisprosessia opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämänyhteistyö mahdollistetaan eri asiantuntijoiden vierailuilla sekä yhteistyöllä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskutentti totetutetaan 9.10.2024.
Uusinta tentti tarpeen mukaan 14.11.2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen toteutuksen alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.
1-2
Opiskelija osaa luetella ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn, hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneiden hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä yleisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa osallisuus ja läheiset huomioiden.
Opiskelija osaa luetella yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet ja osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa ohjatusti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida ohjatusti asiakas- ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa ohjatusti arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija hallitsee perusensiaputaidot.
Opiskelija saa ohjatusti huomioida aseptiikan periaatteet hoitotyössä.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeita ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa kuvata elämäntapaohjausta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn.
Opiskelija osaa kuvata hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneen hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä keskeisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa mahdollistaen ikääntyneen osallisuutta myös hänen läheisensä huomioimalla.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakasohjauksen ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä. Opiskelija osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa.
Opiskelija osaa perusensiaputaidot.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata laajasti ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia toimintakykyyn.
Opiskelija kuvaa laajasti hyvinvointiin ja vaarantaviin tekijöihin löytämiään ratkaisuja perustellen niitä.
Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä toimintaperiaatteita, sekä tukea ikääntyneen omahoitoa ja osallisuutta huomioiden hänen läheisensä.
Opiskelija tietää yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet, sekä osaa arvioida ja toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä yksilöllisesti ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa valiten tarkoituksen mukaisia mittareita.
Opiskelija osaa perustellusti käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakaslähtöisen hoidon ja ohjauksen prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa sekä edistää aseptista toimintaa eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti yleisimmissä ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää yksilöllisesti elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu kummivanhukselle tehtävästä terveyden edistämisen selvityksestä ja lääkehoitotehtävästä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää myös lääkelaskutentin hyväksyttyä suoritusta sekä eri verkkokurssien suorittamista. Lisäksi opiskelijalta edellytetään kontaktitunteihin osallistumista sekä ennakkotehtävien suorittamista.