Siirry suoraan sisältöön

Koneohjaus ja inframallinnus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Timo Karppinen

Vastuuhenkilö

Timo Karppinen

Opiskelijaryhmät

  • R51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • RA51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tietää koneohjausjärjestelmien ominaisuudet ja osaa suunnitella ja suorittaa koneohjausjärjestelmän käytön vaatimat työmaamittaukset. Opiskelija osaa mallipohjaisen infrarakentamisen keskeiset ohjeet ja määräykset. Opiskelija osaa mittaajan tehtävät mallipohjaisilla infrahankkeilla, sekä ymmärtää mallipohjaisen hankkeen projektinhallintaan liittyvät erityispiirteet. Opiskelija tietää koneohjausmallinnuksen periaatteet ja osaa laatia ja tarkastaa koneohjausmallit.

Sisältö

Teemat:
- inframallinnuksen ohjeet ja määräykset
- infrahankkeen projektinhallinta
- koneohjausmallinnus

Aika ja paikka

08.01.2024-26.4.2024. Etäopetus.

Oppimateriaalit

Moodlessa ja luennoilla jaettava materiaali. Väyläviraston julkiset ohjeistukset. YIV-ohjeet. 

Opetusmenetelmät

Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristönä toimii Zoom-luokka ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.
Arviointi tehdään harjoitustehtävien perusteella. Pisteet kustakin tehtävästä (0-5). Hajoitustehtävien palautusten lisäksi arvioitavana tuotoksena oppimispäiväkirja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hallitsee inframallinnuksen ohjeista ja koneohjausmallinnuksesta kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan koneohjaushankkeilla rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen inframallinnukseen liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hallitsee tiedot inframallinnuksen ohjeista ja määräyksistä.

Hallitsee koneohjausmallinnuksen kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan koneohjaushankkeilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen inframallinnukseen liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot inframallinuksen ohjeistuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset infra-alan ja koneohjausmallinnuksen kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmä- ja yksilötyönä tehtävät harjoitustyöt ja oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla (0-5).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee koneohjaukseen ja inframallipohjaiseen työskentelyyn liittyvän teoriaperustan ja käytännön työskentelyn perustaidot siten, että kykenee ratkaisemaan rutiininomaisia ongelmia käyttäen yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

ARVOSANA 1 VÄLTTÄVÄ Opintojaksolla edellytetyt kirjalliset tuotokset vastaavat välttävästi niille asetettuja vaatimuksia. Harjoitustehtävien tulosten analysointi ja -raportointi on niukkaa ja luettelomaista. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksista onnistuu pää osin avustetusti tai ryhmän tuella.

ARVOSANA 2 TYYDYTTÄVÄ Opintojaksolla edellytetyt kirjalliset tuotokset vastaavat tyydyttävästi niille asetettuja vaatimuksia. Harjoitustehtävien tuloksissa analysoinnissa ja -raportoinnissa on puutteita, eikä raportointi vakuuta siitä, että opintojakson kaikkia keskeisiä sisältöjä olisi ymmärretty. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksista onnistuu osittain avustetusti tai ryhmän tuella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee tiedot koneohjauksen ja inframallipohjaisen työskentelyn, periaatteista, prosesseista ja yleisistä käsitteistä

Hallitsee koneohjaukseen ja inframallipohjaiseen työskentelyyn liittyvän teoriaperustan ja käytännön taidot, joita vaaditaan tehtävien suorittamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi valitsemalla ja soveltamalla perusmenetelmiä, -työkaluja, -materiaaleja ja -informaatiota.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

ARVOSANA 3 HYVÄ Kirjalliset tuotokset ja raportointi osoittavat, että tekijä osoittaa hallitsevansa opintojakson tehtävissä ja harjoituksissa edellytetyt olennaiset tiedot ja taidot. Raportointi on hyvää. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksissa on hyvää ja tekijä pystyy suoriutumaan niistä itsenäisesti. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on aktiivista.

ARVOSANA 4 HYVÄ Kirjalliset tuotokset ja raportointi osoittavat, että tekijä osoittaa hallitsevansa opintojakson tehtävissä ja harjoituksissa edellytetyt olennaiset tiedot ja taidot. Raportointi on sujuvaa ja pohdiskelevaa. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksissa on hyvää ja tekijä pystyy suoriutumaan niistä itsenäisesti. Käytännön harjoitusten tulokset on raportoitu huolellisesti harjoitusten tutkimuskysymyksiin täsmällisesti vastaten. Pystyy analysoimaan sujuvasti omaa oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osallistuu ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja kykenee osallistumaan johtamistehtäviin ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ARVOSANA 5 KIITETTÄVÄ Kirjalliset tuotokset ja harjoitustehtävien tulokset – analysointi ja raportointi osoittavat tekijän omaavan edistyneet tiedot koneohjauksen hyödyntämisestä ja inframallinnuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen. Hallitsee laaja-alaiset teoreettiset- ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi. Pystyy analysoimaan sujuvasti omaa oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Raportointi on sujuvaa ja analysoivaa ja opintojakson tavoitteissa edellytetty keskeinen anti tiivistyy siinä. Kykenee johtamis- ja valvonta tehtäviin ryhmä- ja harjoitustilanteissa työskenneltäessä. Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.