Siirry suoraan sisältöön

Pistepilviaineistojen hankinta ja käsittely (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 15.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 90

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Teuvo Heimonen
  • Janne Matilainen

Vastuuhenkilö

Janne Matilainen

Opiskelijaryhmät

  • RA51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tietää pistepilviaineistojen hankinnan menetelmät ja tekniikat. Osaa pistepilviaineistojen käsittelyn menetelmät ja tekniikat. Osaa pistepilviaineistojen tuottamiseen ja hyödyntämiseen liittyvät ohjeet ja säännökset.

Sisältö

Teemat
- UAV-mittaukset
- Laserkeilaus
- Pistepilviaineistojen tuottamiseen ja käsittelyn ohjelmistot
- Pistepilviaineistojen hankintaan ja käyttöön liittyvät ohjeistukset ja määräykset

Aika ja paikka

Kevätlukukausi, Zoom ja Rantavitikan kampuksen tilat

Oppimateriaalit

Luentokalvot ja harjoitustöiden ohjeet.



Muuta kirjallisuutta, lähteitä, oppimateriaaleja sekä internet-sivustoja esitellään opintojakson edetessä.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyöt.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla opintojakson edetessä ja sähköisten järjestelmien kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sekä vapaasti valittavien harjoitusaiheiden aiheet että omat tehtävät voivat liittyä työelämän tehtäviin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso suoritetaan harjoitustöillä. Harjoitustöiden palautusajat näkyvät Moodlessa. Harjoitustöitä voi tarvitaessa uusia tai täydentää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustyöt voi korvata sellaisilla omilla tehtävillä, että opintojaksolla tavoiteltu osaaminen saavutetaan. Osaaminen tulee osoittaa kirjallisesti raportoimalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hallitsee UAV-mittauksesta, laserkeilauksesta kognitiiviset ja käytännön perustaidot, joita vaaditaan opintojaksolla rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen UAV-mittauksiin ja laserkeilaukseen liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hallitsee tiedot UAV-mittauksen ja laserkeilauksen ohjeista ja määräyksistä.

Hallitsee UAV-mittauksen ja laserkeilauksen ja käytännön taidot, joita vaaditaan opintojaksolla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen inframallinnukseen liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot UAV-mittauksen ja laserkeilauksen ohjeistuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset UAV-mittauksen ja laserkeilauksen kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilöarviointi, itsearviointi.
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Yksittäisiin tuotoksiin esitetään arviointikriteerit Moodlessa

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.