Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu (8 op)
Toteutuksen tunnus: K702HL55-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 03.11.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 06.12.2024
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 59
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Marianne Karttunen
Vastuuhenkilö
Marianne Karttunen
Opiskelijaryhmät
-
KA72H23KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Osaat tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Osaat hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuuden.
Osaat arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Osaat ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Osaat toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaat käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Osaat työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Syksy 2024
Mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitotyön toimipaikat.
Oppimateriaalit
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitotyössä kurssilla käyty materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija:
- analysoi ja tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden kokonaisvaltaisessa edistämisessä
- osaa selittää keskeisimmät mielenterveys- ja päihdeongelmat ja osaa kuvata niitä koskevat hoitotyön periaatteet ja – hoitosuositukset sekä palvelu- ja hoitojärjestelmät eri toimintaympäristöissä asiakkaan elämänhallinnan näkökulmasta
- arvioi mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin
- on osallisena tiimityössä eri hoitomuotoja valittaessa ja toteutettaessa yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla sekä perehtyy lääkehoitoon ja muihin kuntoutumis- ja hoitomenetelmiin.
- osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä asiakkaiden psyykkistä eheytymistä tukien kollegiaalisesti
- on avoin erilaisissa kohtaamisissa syntyville omille tunteille ja kokemuksille ja keskustelee niistä hoitavan tiimin kanssa
- käyttää työnohjausta ja työyhteisön tukea, vertaisarviointia sekä palautteita ammatillisessa kehittymisessään analysoiden omia persoonallisia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan hoitosuhdetyöskentelyssä ja työhyvinvoinnin edistämisessä
- noudattaa potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita toiminnassaan
Kansainvälisyys
Sovittava ohjaavan opettajan kanssa erikseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava ohjaavan opettajan kanssa erikseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Huom! Sinulla tulee olla ko. opintojaksoon liittyvät teoriaopinnot suoritettuna/aloitettuna ja lääkelaskut hyväksytysti suoritettuina ennen harjoittelun alkamista. Jos haluat suorittaa harjoittelun kesäopintoina, ole asiasta ensin yhteydessä Pipsa Viléniin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H) - Hylätty (0)
Hyväksytty:
Osaat tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Osaat tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Osaat hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuuden.
Osaat arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Osaat ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Osaat toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaat käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Osaat työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.
Hylätty
Et osaa tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Et osaa tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Et osaa hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita, tai ymmärrä mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuutta.
Et osaa arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Et osaa ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Et osaa toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Et osaa käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Et osaa työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
Hyväksytty/ hylätty
Itsearviointi, ohjaajien arviointi ja dialoginen palautekeskustelu.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
- Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla.
Eettinen osaaminen
- Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
- Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö.
Opetus- ja ohjausosaaminen
- Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
- Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
- Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien käyttäminen ja hoitosuhdetyöskentely.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
- Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
yhteistyötaidoissa puutteita
hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
epäkollegiaalinen toiminta
oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
harjoittelun suunnittelemattomuus
oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
työelämätaidoissa puutteita