Svenska för geronomer (5 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL44-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 12.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Päivi Hietala
Vastuuhenkilö
Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja.
Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.
Opiskelija
- pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä
- pystyy vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään ruotsin kielellä
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan
- osoittaa myönteistä asennetta ruotsin kielen oppimiseen myös itsenäisen opiskelun avulla
- suorittaa valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin kielen opinnot ja saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1. ns. "virkamiesruotsi"
- Opiskelija kehittää ammattialan ruotsinkielistä osaamista kirjallisesti ja suullisesti lähituntien aikana ja sovittuja sosiaali- ja terveysalan geronomin osaamisalaan kuuluvia sisältöjä itsenäisesti opiskellen.
Sisältö
Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi esimerkiksi seuraavia teemoja:
- opinnot ja geronomin ammattiosaaminen
- ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus
- ikäihmisten palvelut.
Aika ja paikka
Lukuvuonna 2023 - 2024: kevätlukukaudella 1.1. - 31.5.2024.
Tietokatu 1, Kemi ja Oulun kampus
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali (oppikirjat, OPH:n esitteet jne.). Joitakin osioita seuraavista: - FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi - FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi. - Tillsammans-oppikirja - För närstående till långvarigt sjuka äldre -esite: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering. - Työministeriö: Ammattinetti - sosiaalialan työtehtävät Materiaali on Moodlessa sekä jaetaan luennoilla. Oppikirjaa ei tarvitse hankkia
Opetusmenetelmät
opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, Zoom-etäopetus, pari- ja ryhmäharjoitukset sekä itsenäinen työskentely,
Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-nauhoitustyökalu
Oppimistehtävät: suullinen ruotsi (2,5 op)
tehtävä 1: ääneenluku-tehtävä PoodLL-äänitallenne: kesto 5 minuuttia.
Arviointi: hylätty - tyydyttävä - hyvä - kiitettävä.
tehtävä 2: PowerPoint-diavideo, YouTube-video, PoodLL-video tms.: esittelyvideo, jossa kerrotaan itsestä, opinnoista, työkokemuksesta ja tulevista ammattitehtävistä geronomina. (puheen kesto 5 minuuttia). Arviointi: 0 - K5.
tehtävä 3: paritehtävä: Oman alan ammattiartikkeleista laadittu PowerPoint-videoesitys, jossa mukana ammattisanaluettelo. Esitys on samalla kirjallisen ruotsin arvioitava tehtävä. Arvioidaan suullinen esittäminen: 0 - K5.
Oppimistehtävät: kirjallinen ruotsi (2,5 op)
tehtävä 1: kirjallinen tentti 0 - K5
tehtävä 2: videotehtäviin vastaaminen. Kysymyksiä videoista, joissa asiaa esimerkiksi Innovatik teknik för äldre. Arviointi: hyväksytty/hylätty.
tehtävä 3: paritehtävä: valitusta artikkelista laadittu PowerPoint-diasarja: Arvioidaan diojen teksti ja ammattisanaluettelo 0 - K5.
Ruotsi: Vanhus- sekä hoito- sekä sosiaalityöhön kuuluva ruotsinkielinen sanasto, vanhustyöhön kuuluvien tekstien lukeminen sekä vanhustyöhön ja työyhteisöihin kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu.
Aiheina ovat: * vanhusten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja sosiaaliset ongelmat sekä vanhuksen kohtaaminen erilaisissa hoitoa ja palvelua vaativissa tilanteissa ja * omaan koulutukseen, ammattialaan ja vanhustyöhön liittyvät artikkelit.
Suullisia ja kirjallisia tehtäviä erilaisista työelämän tilanteista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen kurssitentti opintojakson lopuksi ke 28.2.2024 kello 8 - 9.30, osoitteessa Kemi, Tietokatu 1 (myös Oulun ryhmän kirjallinen tentti). Kurssitenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua.
uusintatentti 1: ti 7.5.2024 klo 8 - 9.30 (tarpeen mukaan järjestetään)
uusintatentti 2: lokakuussa 2024 (tarkka päivä selviää myöhemmin: ryhmän kampuspäivänä)
kirjallinen tentti: hyväksytty suoritus edellyttää 50 % tentin maksimipisteistä (vähintään T1-arvosana). Tentin voi tehdä kolme (3) kertaa. Kirjallinen uusintatentti tulee suorittaa hyväksytysti viimeistään syyslukukauden 2024 aikana, kuitenkin ennen 13.12.2024 (jotta opettaja ehtii arvioida ennen joululomaa).
Mikäli opiskelijalla on edelleen hylätty tenttitulos näiden kolmen tenttikerran jälkeen, hänen pitää suorittaa ruotsin opintojakso (5 op) uudestaan toisessa toteutuksessa, Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisesti.
Suulliset tehtävät on suoritettava hyväksytysti opintojakson aikana, tai viimeistään opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana, kuitenkin ennen 13.12.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallisen ruotsin itsenäinen opiskelu Moodlessa ja tenttiminen: itsenäinen suoritus sovittava opettajan kanssa ennen opintojakson alkua. Yhteydenotto sähköpostitse: paivi.hietala@lapinamk.fi
Sisällön jaksotus
Suomeksi
kevätlukukaudella 2023 - 2024, periodit kevät 1 + kevät 2
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pitää ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Opintojaksolle tehty ilmoittautuminen pitää perua Pepissä viimeistään viikko ennen opintojakson alkua.
Opettajan hyväksyttyä ilmoittautumisen, saa opiskelija käyttöönsä kyseisen opintojakson Moodle-oppimisympäristön (erillisiä avaimia ei tarvita).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille
osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä.
Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Kirjallinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena ovat B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen
(puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen).
Kirjallisen tentin arviointitaulukko: 0 - K5. Hyväksytty tenttisuoritus (T1-arvosana) vaatii 50 % tentin maksimipisteistä.
Ruotsi: Suullinen (2,5 op) ja kirjallinen (2,5 op) osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5)
Suullinen arvosana 50 %, kirjallinen arvosana 50 %. Lopullinen ruotsin arvosana on näiden keskiarvo (tarvittaessa pyöristettynä ylöspäin, esim. 3,5 --> 4).
Hylätty (0)
Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille
osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suullinen osaaminen:
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Kirjallinen osaaminen:
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä.
Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suullinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Kirjallinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on suorittanut aiemmin ruotsin opintoja peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai jossakin muussa koulussa tai koulutuksessa.
Lisätiedot
Ruotsin kielen arvioinnin perusteena ovat B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen sekä AMKin taitotasokuvaukset. (arvioinnin osat: puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen).
Suullinen ja kirjallinen osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5).
Suullisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin puhumisen (=suullinen tuottaminen ja suullinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli ja kirjallisen ruotsin arvioinnissa on käytössä Ruotsin kirjoittamisen (=kirjallinen tuottaminen ja kirjallinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.