Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL109-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2024 - 10.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Vastuuopettaja
Toni Westerlund
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
R54T23S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
R504TL109

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- C# Ohjelmoinnin perusteet
- Luokat ja oliot
- Rakentajat
- Perinnöllisyys
- Aikainen- ja myöhäinen sidonta
- Metodit ja parametrit
- Jäsenmuuttujat
- Kapselointi
- Rajapinnat
- Abstractit

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet:
-Luokat ja Oliot
-Rakentajat
-Metodit
-Jäsenmuuttujat
-Periytyminen
-Näkyvyysmääreet
-Kapselointi
-Myöhäinen sidonta
-Aikainen sidonta
-Luokkamuuttujat ja metodit
-Ylikirjoittaminen ja kuormittaminen
-Abstraktit luokat
-Rajapinnat

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2024.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon. Kirjallisuus C# Object-Oriented Programming C# Olio-ohjelmointi


Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 36 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 101,5 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla käytävät aiheet liittyvät lukukausiprojektiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttö/koe suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 36 tuntia
itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 101,5 tuntia.
Opintojakso alkusyksy painotteinen, jotta opiskelija saa tarvittavat tiedot lukukausiprojektin suorittamista varten.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet, periaatteet ja ohjelmointikielen perussyntaksin. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia hyödyntäen ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää syvällisesti olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä hallitsee ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia vaativia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee kattavasti ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.

Lisätiedot

Käytettävä ympäristö:
Visual Studio + Unity 3D Pelimoottori

Siirry alkuun