Olio-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL109-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.03.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.09.2024 - 10.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Toni Westerlund
- Vastuuopettaja
- Toni Westerlund
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
R54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- R504TL109
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- C# Ohjelmoinnin perusteet
- Luokat ja oliot
- Rakentajat
- Perinnöllisyys
- Aikainen- ja myöhäinen sidonta
- Metodit ja parametrit
- Jäsenmuuttujat
- Kapselointi
- Rajapinnat
- Abstractit
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia.
Sisältö
Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet:
-Luokat ja Oliot
-Rakentajat
-Metodit
-Jäsenmuuttujat
-Periytyminen
-Näkyvyysmääreet
-Kapselointi
-Myöhäinen sidonta
-Aikainen sidonta
-Luokkamuuttujat ja metodit
-Ylikirjoittaminen ja kuormittaminen
-Abstraktit luokat
-Rajapinnat
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2024.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon. Kirjallisuus C# Object-Oriented Programming C# Olio-ohjelmointi
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 36 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 101,5 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla käytävät aiheet liittyvät lukukausiprojektiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Näyttö/koe suoritetaan opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 36 tuntia
itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 101,5 tuntia.
Opintojakso alkusyksy painotteinen, jotta opiskelija saa tarvittavat tiedot lukukausiprojektin suorittamista varten.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet, periaatteet ja ohjelmointikielen perussyntaksin. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia hyödyntäen ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää syvällisesti olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä hallitsee ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia vaativia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee kattavasti ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.
Lisätiedot
Käytettävä ympäristö:
Visual Studio + Unity 3D Pelimoottori