Siirry suoraan sisältöön

Lämmönsiirto -ja virtaustekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL421-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kuisma

Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät

  • RA51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää teknillisen virtausopin perusteet. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa teknisiä virtaussysteemejä. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin.

Sisältö

Lämmönsiirto: lämpötase, lämmönsiirtymismekanismit (johtuminen, konvektio ja säteily), kiehuminen, lauhtuminen, lämmönvaihtimet ja vaihtimien mitoitus. 

Aika ja paikka

1.9.-31.12.2024

Oppimateriaalit

Moodlessa ja tunnilla jaettava materiaali. Kirjallisuus: - Fundamentals of Heat and Mass Transfer. F.P. Incropera; D.P. DeWitt ISBN 0-471-30460-3, 1996 - Teknillinen virtausoppi. Willi Bohl. ISBN 951-9405-28-3, 1984

Sisällön jaksotus

LÄMMÖNSIIRTO:
1. Johdanto lämmönsiirtotekniikkaan
2. Lämpötase
3. Lämmönsiirtomekanismit
3.1 Johtuminen
3.2 Konvektio
- luonnollinen konvektio
- pakotettu konvektio
3.3 Säteily
4. Kiehuminen
5. Lauhtuminen
6. Lämmönvaihtimet
VIRTAUSTEKNIIKKA:
1. Nesteiden ja kaasujen ominaisuudet
1.1 Nesteiden ja kaasujen tiheys
1.2 Viskositeetti
2. Hydrostatiikka
2.1 Vapaan nestepinnan muodostuminen
2.2 Hydrostaattinen paine
2.3 Painevoimat
2.4 Noste ja kelluminen
3. Aerostatiikka
4. Kokoonpuristamattomat virtaukset
5. Kitkallinen (todellinen) virtaus
6. Pumput
7. Puhaltimet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia lämpötaselaskuja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laskea lämpötaselaskuja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laskea soveltavia lämpötaselaskuja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin itsenäisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Hyvä (3) Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Kiitettävä (5) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.