Svenska för byggnadsingenjörer (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL426-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Saari
Vastuuhenkilö
Päivi Saari
Opiskelijaryhmät
-
RA51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kieli- ja viestintätaidon merkityksen osana ammattitaitoaan. Hän osaa kertoa taustastaan, koulutuksestaan ja työstään ruotsiksi sekä selviytyy keskeisissä työelämän ja rakennustekniikan alan viestintätilanteissa. Hän tuntee ja osaa hakea tietoa alansa keskeisistä tiedonlähteistä sekä tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön. Opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (kielilaki 424/2003) määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon. Tavoitteena on sellainen "ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen." (A352/2003, 8§).
Sisältö
Kertominen omasta taustasta ja opiskelusta, tiedonhaku, rakennusalan työtehtävät ja yritykset, keskeiset liikekirjeet, neuvottelu, työnhaku, ammattialan sanasto .
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali: Verkkokurssit: Nätfräsch, Kirjoja: Flexteknik, Flexhandel, Kontakt - Teknisk svenska Sanastoja ja oppaita: Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirja - viestit vaihtoon 7 kielellä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopusssa, mahdollinen uusintatentti EXAMissa
Lisätietoja opiskelijoille
Tee mielellään lähtökysely ennen opintojakson alkua. Moodle avautuu hieman ennen opintojakson alkamista, jotta ehdit tutustua opintojakson sisältöön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kertoo ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti taustastaan, koulutuksesta, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa; hakee tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kertoo keskeiset asiat taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa suullisista ja kirjallisista työelämäkontakteista ja viestintätilanteista; hakee ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kertoo monipuolisesti taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osallistuu luontevasti neuvottelutilanteisiin; hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisella tyylillä toimenkuvansa suullisia ja kirjallisia työelämäkontakteja ja viestintätilanteita sekä hakee ja jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2 kpl) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2 kpl), tentti sekä jatkuva näyttö. Arviointiasteikko 0-5. Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen) ja merkitään päättötodistuksen liitteelle. Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa. Arviointi perustuu eurooppalaisn viitekehyksen ruotsin kuvauksiin.
Ruotsin taitotasokuvaukset
Tyydyttävä (1)
Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Tyydyttävä (2)
Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Hyvä (3)
Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä alan ruotsinkielisistä lähteistä.Tuntee kohtalaisen hyvin pohjoismaista kulttuuri- ja elinkeinoaluetta.
Hyvä (4)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Kiitettävä (5)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.