Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAT302-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 18.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Marja Lempiäinen
- Milla Hirvaskari
Vastuuhenkilö
Milla Hirvaskari
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.
Sisältö
- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä
Aika ja paikka
29.8. - 10.10.2024 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.
Oppimateriaalit
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent. Sammallahti, T. 2009. Konseptisuunnittelun supersankari. Books on Demand. Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy. Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Opintojaksolla osoitettu muu materiaali, itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilö- ja ryhmätyönä sekä ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Oppimistehtävät: ennakkotehtävä, verkkokeskustelu, verkkotentti sekä soveltava ryhmäkeskustelutehtävä ja vertaisarviointi
Opiskelijan oppimista ohjataan ohjaustapaamisissa ja jatkuvana palautteena oppimistehtäviin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijapuheenvuorot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1. Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.
2. Opinnollistaminen (sovitaan opettajan kanssa erikseen)
Työn opinnollistaminen on tapa suorittaa opintoja. Tällöin hankit koulutuksen osaamistavoitteiden mukaista osaamista työtehtävissäsi tai muussa toiminnassa. Opinnollistaminen on mahdollista, kun työn tai esimerkiksi vapaaehtoistoiminnan sisältö mahdollistaa osaamistavoitteiden saavuttamisen. Tämä edellyttää työnantajan tai vastaavan yhteistyötahon sitoutumista sekä opiskelijan huolellista perehtymistä opetussuunnitelmassa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja osaamisen arviointikriteereihin.
Englanniksi
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyväksytyt suoritukset Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet
ja Liiketoimintamallin suunnittelu opintojaksoilta.
Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3350
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Lisätiedot
Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.
Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.