Vesihuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL174-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Pekka Uutela
Vastuuhenkilö
Pekka Uutela
Opiskelijaryhmät
-
RA51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa yhdyskunnan vesihuoltoverkostojen suunnittelun ja toiminnan periaatteet sekä tuntee jätevedenkäsittelylaitoksen puhdistusprosessin sekä jätevesilietteen käsittelyn periaatteet ja hyötykäyttömahdollisuudet kiertotalouden näkökulmasta.
Sisältö
Yhdyskunnan vesihuoltoverkostojen mitoitus, suunnittelu, rakentaminen ja käyttö.
Kunnallisen jätevedenpuhdistamon toiminta ja suunnittelu.
Lietteen käsittely ja hyötykäyttö
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta: RIL 124-1 Vesihuolto I RIL 124-2 Vesihuolto II Moodlessa oleva materiaali. Luentoaineisto Muu materiaali
Opetusmenetelmät
Johdantoluento ja harjoitustehtävät. Viisi (5) harjoitustehtävää ja lopuksi tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti marraskuun loppupuolella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti
Sisällön jaksotus
Vedenhankinta, vesihuollon lainsäädäntö.
Vesi- ja viemärijohtojen suunnittelu ja rakentaminen.
(Vesijohdot, jätevesiviemärit, sadevesiviemärit)
Jätevesien puhdistus
Puhdistamolietteen käsittely, hyötykäyttö taloudellisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tehdä vesihuollon oppimistehtävät osittain itsenäisesti ja tunnistaa periaatteet vesihuoltolinjojen suunnittelusta ja vesihuoltolinjojen rakentamisesta sekä jätevesien ja lietteen käsittelystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä vesihuollon oppimistehtävät tavoitteiden mukaisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa mitoittaa vesihuoltolinjoja ja hallitsee pääperiaatteet vesihuoltolinjojen suunnittelusta sekä rakentamisesta.
Opiskelija osaa jätevedenpuhdistusprosessin ja tuntee lietteen käsittelyn periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä vesihuollon oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti.
Opiskelija hallitsee vesihuoltolinjojen suunnittelun periaatteet ja osaa mitoittaa ja suunnitella vesihuoltolinjoja käytännössä. Opiskelija tuntee vesihuoltolinjojen rakentamisen käytännöt.
Opiskelija osaa jätevedenpuhdistusprosessin ja tuntee puhdistuksen eri osayksiköiden toiminnan sekä tuntee lietteen käsittelyn periaatteet ja hallitsee lietteen hyötykäyttöön liittyvät asiat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen harjoitustehtävä arvioidaan ja loppuarvosana tehtävien arvosanojen ja tentin perusteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
Esitiedoksi perehtyminen Vesi- ja ympäristötekniikan opintojaksoon.