Lämmönsiirto -ja virtaustekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL421-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Kuisma
Vastuuhenkilö
Petri Kuisma
Opiskelijaryhmät
-
R51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää teknillisen virtausopin perusteet. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa teknisiä virtaussysteemejä. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin.
Sisältö
Lämmönsiirto: lämpötase, lämmönsiirtymismekanismit (johtuminen, konvektio ja säteily), kiehuminen, lauhtuminen, lämmönvaihtimet ja vaihtimien mitoitus.
Aika ja paikka
1.9.-31.12.2024
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunnilla jaettava materiaali. Kirjallisuus: - Fundamentals of Heat and Mass Transfer. F.P. Incropera; D.P. DeWitt ISBN 0-471-30460-3, 1996 - Teknillinen virtausoppi. Willi Bohl. ISBN 951-9405-28-3, 1984
Sisällön jaksotus
LÄMMÖNSIIRTO:
1. Johdanto lämmönsiirtotekniikkaan
2. Lämpötase
3. Lämmönsiirtomekanismit
3.1 Johtuminen
3.2 Konvektio
- luonnollinen konvektio
- pakotettu konvektio
3.3 Säteily
4. Kiehuminen
5. Lauhtuminen
6. Lämmönvaihtimet
VIRTAUSTEKNIIKKA:
1. Nesteiden ja kaasujen ominaisuudet
1.1 Nesteiden ja kaasujen tiheys
1.2 Viskositeetti
2. Hydrostatiikka
2.1 Vapaan nestepinnan muodostuminen
2.2 Hydrostaattinen paine
2.3 Painevoimat
2.4 Noste ja kelluminen
3. Aerostatiikka
4. Kokoonpuristamattomat virtaukset
5. Kitkallinen (todellinen) virtaus
6. Pumput
7. Puhaltimet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia lämpötaselaskuja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin osittain itsenäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laskea lämpötaselaskuja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää lämmönsiirtymismekanismit. Opiskelija osaa selittää virtausopin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laskea soveltavia lämpötaselaskuja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa virtaussysteemejä itsenäisesti. Opiskelija osaa valita pumput ja puhaltimet virtausjärjestelmiin itsenäisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Hyvä (3) Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Kiitettävä (5) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.