Siirry suoraan sisältöön

Projekti: prototyyppi (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K102OJ-18009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Päivi Honka
  • Sanna Jylhä
  • Arto Jäntti
  • Jouni Kanto

Vastuuhenkilö

Arto Jäntti

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2
  • Harjoitusryhmä 3

Tavoitteet

Opintokso jatkaa syksyn lukukausiprojektia ja keskittyy tuotekehitysprosessin loppuvaiheisiin, CDIO- mallissa vaiheisiin I(implement) ja O(operate). Kevään aikana viet suunnittelun loppuun ja valmistat tuotteestasi prototyypin. Huomioit myös tuotteen elinkaaren ja suunnittelet tuoteparannuksia sekä kunnossa- tai käynnissäpitoon liittyviä asioita. Opit myös tuotteistamaan teknisiä tuotteita ja palveluita.

Sisältö

Ideointi ja tuotekehitys- ja suunnitteluprosessin toteuttaminen tuotekehitysprojektin suunnittelun pohjalta. Projektisuunnitelma projektin eri vaiheistuksesta, aikataulustaja tehtävistä,toteutus eri työmenetelmiä hyväksikäyttäen, Projektityötaidot ja -menetelmät. Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Opintojakso sisältää viestintää sekä englantia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten projektin suunnitteluun ja projektin toteutustunneille, ryhmätyöhön sekä projektin toteutusprosessiin. Projektissa toimimiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten projektin suunnitteluun ja projektin toteutustunneille, ryhmätyöhön sekä projektin toteutusprosessiin. Projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten projektin suunnitteluun ja projektin toteutustunneille, ryhmätyöhön sekä projektin toteutusprosessiin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten projektin suunnitteluun ja projektin toteutustunneille, ryhmätyöhön sekä projektin toteutusprosessiin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten projektin suunnitteluun ja projektin toteutustunneille, ryhmätyöhön sekä projektin toteutusprosessiin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.