Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: R702HL63-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 03.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Outi Mikkola
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, Syksy 2023
-
RA72T23STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelma:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/johanna_rintala_lapinamk_fi/ETk0cRv73cVPpM75QbtFGpQBjqLJRVJKsTZvesQzezgkgw?e=zoSmj9
Kopioi linkki.
Linkki avautuu nettiselaimessa.
Pakollisia ovat työpajat ja opintojakson info
Oppimateriaalit
ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
Leino-Kilpi,H & Välimäki,M 2009, 2012 tai 2014 WSOY, Osio 1. Mitä etiikka on?
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia: - Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy. - Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. - Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. - Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca. - Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman - Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti ja uusintatentit Moodlessa.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Lisätietoja opiskelijoille
Työpajoissa toimii kolmeen ryhmään jako.
Ryhmä 3 on Sari Petäjän pienryhmäläiset ja ryhmät 1 ja kaksi ovat Leena Välimaan ja Panu Huczkowskin. Lähipäivät työpajoissa jakautuvat näiden ryhmien mukaan. Kts.toteutussuunnitelma.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpaja kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
Monikulttuurisuustyöpaja
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.