Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)
Toteutuksen tunnus: R702HL61-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 06.02.2024
Ajoitus
07.02.2024 - 20.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Pia Rajaniemi
Vastuuhenkilö
Pia Rajaniemi
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, Syksy 2023
-
RA72T23STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2023
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
Tavoitteet
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Kykenet itsenäiseen ja vuorovaikutukselliseen viestintään ruotsiksi. Osaat kertoa ruotsiksi itsestäsi ja opiskelustasi. Osaat kertoa sairaanhoitajan ammatista ja työtehtävistä sekä osaat kommunikoida erilaisissa hoitotyön viestintätilanteissa ruotsiksi.
Sisältö
- Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen omaistensa kanssa; erilaiset kulttuuritaustat
- Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta
- Työnhaku
- Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveysalan artikkelit: kulttuuri ja vuorovaikutus.
Aika ja paikka
Opetus ja ohjaus tapahtuu Zoomin kautta. Opintojakso alkaa 7.2. ja päättyy suullisiin näyttöihin ryhmällä A 11.3. tai 20.3. ja ryhmällä B 19.3. Kirjallinen tentti on oman aikataulun mukaan maaliskuussa Examissa, joka on valvottutenttitila koululla tai sovittaessa koululla. Exam-tiloja löytyy ympäri Suomea korkeakouluista.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa. Oheismateriaalina voi käyttää Flexvård Svenska för högskolor sekä Jag är här för dig, Selkokielinen suomi-ruotsi-sanasto hoitotyöhön, joka kannattaa tilata osoitteesta www.folktinget.fi ja/tai Reflex Uppdatera din svenska -oppikirjaa + sanakirjoja.
Opetusmenetelmät
Toteutus alkaa ruotsin kielen aktivoimisella 7.2. Tuolloin kerrataan mm. verbien taivutus ja eri aikamuotojen käyttö ja päälauseen muodostaminen. Yhdessä suunnitellaan päivän sisältö. Svenska för hälso- och sjukvården opintojakson oppitunneilla opetusta ja ohjausta sekä parityöskentelyä. Itsenäistä opiskelua mm. kotitehtävät sekä palautettavat tehtävät. Mitä pidempi aika on ruotsin opinnoista tai et ole suorittanut lukio-opintoja ruotsin kielestä, sitä enemmän suositellaan osallistumaan oppitunneille ja ruotsin aktivointipäivään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen näyttö eli potilastilanne ja keskustelu opintojakson lopulla Zoomissa, ryhmällä A 11.3. tai 20.3. ja ryhmällä B 19.3 Suulliseen näyttöön varataan itselle ja parille aika (20 minuuttia). Kirjallinen tentti Examissa maaliskuun aikana, tarvitatessa lisätään aikaa. Kirjallisen tentin uusinta Examissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee hoitoalalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti). Katso B1 tason kriteerit: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=443055c4-afed-4d5c-b12a-b53ef82a2f42
Lisätietoja opiskelijoille
Jos ruotsin opinnoistasi on kauan tai et ole käynyt lukiota, niin sinulle suositellaan ruotsin kielen aktivoimista ennen Svenska för hälso- och sjukvården -opintojaksoa. Kannattaa siis osallistua 7.2. aktivointiin.
Voit aktivoida omaa ruotsin kielitaitoasi itsenäisesti ennen opintojakson alkua mm. "kaivamalla" vanhat ruotsin oppikirjat (lukion oppikirjat tai mm. lähihoitajille tarkoitettu oppikirja esim. Livets puls!) esille ja kertaamalla sanastoa ja kielioppia. Voit katsoa myös pohjoismaalaisia elokuvia ja sarjoja TV:sta (laita tekstityskin ruotsiksi) Yle Areenasta ja suoratoistopalveluista. Lue iltapäivälehtiä kuten Expressen ja Aftonbladet netistä. Puhu ruotsia perheesi tai kavereidesi kanssa! Puhumalla oppii!
Muista oma asenteesi on se tärkein! Ruotsin kieli on oikeasti melko helppo ja kiva kieli!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Käytät ruotsin kieltä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso arvioidaan 0-5, suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen (T/H). Opettaja kertoo opintojakson alussa tarkemmat arviointikriteerit.
Arvioitavat tehtävät:
suulliset: työhaastattelu & potilastilanne & keskustelu; molemmat arviointi hyl-5
kirjalliset: täydennettävä työhakemus hyl-hyv & tentti, arviointi hyl-5
Kurssiarvosana on suullisen ja kirjallisen arvosanan keskiarvo.
Arviointikriteerit:
Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.
Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.
Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.
Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaat viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat tavallisimman yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi eri tilanteissa ja ymmärrät toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Tarvitset tukea viestintään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärrät hyvin toisten viestintää. Osaat käyttää kielen perusrakenteita lähes virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Osaat monipuolisesti yleisen ja omaan alaasi liittyvän sanaston. Osaat puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.