Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S009-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 06.11.2024

Ajoitus

07.11.2024 - 12.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Riikka Korhola
  • Kirsi Poikajärvi

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tuottavan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja sen tehtävät
• tietää sosiaalihuoltolain (2014/1301) sosiaalipalveluja koskevat pääperiaatteet
• ymmärtää sosiaaliturvajärjestelmän merkityksen sosiaalihuollon kokonaisuudessa ja osaa palveluohjauksen pääperiaatteet
• tietää sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevan lain pääperiaatteet sosiaalipalveluiden toteuttamisessa
• osaa huomioida etäisyyksien merkityksen sosiaalipalveluissa.

Sisältö

• sosiaalihuollon peruskäsitteet
• sosiaalihuollon palvelujärjestelmä: julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut, hallinto ja yhteistyö
• sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon asiakaslain pääperiaatteet
• sosiaaliturva (sosiaalivakuutukset ja -avustukset)

Aika ja paikka

Syksy 2024, marras-joulukuu
Kemin kampus, Moodle-alusta sekä ZOOM-työtila.

Oppimateriaalit

Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajien osoittama materiaali. Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus Kemin kampuksella ja verkko-opetus Zoom-työtilassa. Opintojaksolla sovelletaan käänteisen opetuksen menetelmiä, toteutus sisältää työskentelyä itsenäisesti ja ryhmissä sekä oppimiskeskusteluja. Opintojakson arviointi koostuu itsenäisesti suoritettavasta esseetehtävästä sekä pienryhmissä toteutettavista tehtävistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan työelämäedustajan vierailu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- muistaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin liittyen
- ymmärtää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- tunnistaa sosiaaliturvan ja sosiaalipalvelujärjestelmän merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa sekä tietää joitakin palveluohjauksen periaatteita
- muistaa sosiaalipalveluja ohjaavia ihmisarvon loukkaamattomuuteen ja oieudenmukaisuuteen liittyviä periaatteita ja osaa nimetä sosiaalialan eettiset periaatteet
- osaa esittää joitakin asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevaan lakiin perustuvia ammattikäytäntöjä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin liittyen
- ymmärtää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa valita palveluohjauksessaan joitakin sosiaaliturvajärjestelmän tukimuotoja sosiaalainsäädännön avulla ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa
- osaa selittää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteet
- osaa kertoa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden perusteita
- osaa antaa esimerkkejä sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön ja perustuvista ammattikäytännöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa analysoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa hyödyntää palveluohjauksessaan sosiaaliturvajärjestelmän tukimuotoja sosiaalainsäädännön avulla ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa
- osaa tehdä johtopäätöksiä ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumisesta sosiaalipalvelujärjestelmässä
- osaa soveltaa sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä
- osaa tarkastella sosiaalipalvelujärjestelmän toimintaa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden pohjalta.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperusteita ja käsitteiden välisiä suhteita, joita soveltaa erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa analysoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa yhdistellä palveluohjauksessaan sosiaaliturvaan liittyviä tukimuotoja lainsäädäntöön perustuen asiakkaan hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa analysoida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista sosiaalipalvelujärjestelmässä
- osaa tehdä loogisia johtopäätöksiä sosiaalihuoltoon (-turvaan) ja lainsäädäntöön perustuen asiakkaan tukemisessa
- osaa analysoida ja ottaa käyttöön toiminnassaan ammattialan arvot ja eettiset periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa arvioida erinomaisesti palvelujärjestelmän rakenteiden, prosessien ja niitä ohjaavan lainsäädännön toteutumista asiakkaan tukemisessa
- osaa arvioida ja vertailla sosiaaliturvaan liittyviä tukimuotoja ja niiden toteutumista sekä palveluohjauksen muotoja asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointipolitiikan taustalla olevien periaatteiden mukaisesti
- osaa tehdä ammatillisesti perusteltuja päätöksiä asiakastyössä sosiaalihuoltolain ja asiakkaan asemaa koskevan lain pohjalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien oppimistehtävien palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Opintojakson esseetehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5.

Opintojakso arvioidaan kokonaisuudessaan hyl-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.