Suomen kieli ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S042-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 27.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
• osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
• osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
• arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Aika ja paikka
syyslukukausi 2024, jaksolla 1, 5.9. - 27.10.2024 toteutumisajanjakso
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala
Oppimateriaalit
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas (1.8.2022 jälkeen aloittaneille opiskelijoille). Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Oppitunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja.
Harjoitukset vaativat läsnäoloa: aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Huomaa: pakollinen osallistuminen etäopetukseen S1-ryhmällä 22.10.2024 klo 8.15 - 11.45 ja S2-ryhmällä 24.10.2024 klo 8.15 - 11.45 (Zoom-etäopetus)
Kyseisillä oppitunneilla tehdään suullisia harjoituksia.
(ryhmäjako selviää opintojen alkaessa)
Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö. Zoom-etäopetus.
Oppimistehtävät:
puheviestintä
* puheviestinnän kehittämissuunnitelma/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
Essee on samalla myös kirjallisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.
* suullinen alustus/puhe (5 minuuttia) sosiaalialan aiheesta. Yksilötehtävä. PowerPoint-diat: niistä tehty PP-video. Arviointi 0 - K5. Puhujat antavat ja saavat vertaispalautetta PowerPoint-videopuheistaan.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena: opettajan antamat aiheet. Esityksen kesto 5 min/puhuja (4 opiskelijan ryhmä: videon kesto 20 minuuttia). Ryhmän jäsenille sama arvosana. Arviointi: 0 - K5. Ryhmät antavat ja saavat vertaispalautetta videoesityksistään.
kirjallinen viestintä
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.
* raportti: kotikunnan/-kaupungin tarjoamat sosiaali-, terveys- ja liikuntapalvelut. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
* essee: kehittämissuunnitelma. Essee on samalla myös suullisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.
Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute suullisista tehtävistä.
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä:
essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKin opinnäyteopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäyteraportissa:
* kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
* tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
* viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä
Sisältö:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
* argumentointi
* puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
* kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
* ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa Moodlen keskustelualueille tai palautuskansioon.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 5.9.2024 - 27.10.2024. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty.
** Toinen palautusjakso on 28.10. - 10.12.2024 (arviointi ennen opettajan jouluvapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 11.12.2024 - 15.5.2025 (arviointi ennen opettajan kesävapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty ja se on suoritettava uudestaan kokonaisuudessaan (5 op toisessa toteutuksessa).
**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi kevätlukukauden 2025 aikana (palautettu ja väh. T1-arvosana) viim. 15.5.2025, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö).
**Palautuspäivä on 15.5.2025, jotta opettaja ehtii arvioida opintojakson suorituksen ennen kesälomaa.
Sisällön jaksotus
syyslukukaudella 2024
Lisätietoja opiskelijoille
Suomen kieli ja viestintä -opintojaksolle pitää ilmoittautua etukäteen Pepissä, ennen OJ:n alkamista. OJ alkaa 5.9.2024 Kemissä.
Kun opettaja hyväksyy Pepissä opiskelijan ilmoittautumisen, saa opiskelija pääsyn kyseisen OJ:n Moodle-oppimisympäristöön. Moodle-ympäristö alkaa näkyä samana päivänä hyväksymisestä OJ:lle.
Opintojakson ilmoittautumisen peruminen:
Ennen ilmoittautumisen hyväksymistä opiskelija voi itse poistaa ilmoittautumisensa Pepissä mutta ei enää sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisen.
Avoimen AMKin opiskelijan ilmoittautumista opettaja ei voi poistaa, joten jos ei olekaan tarkoitus suorittaa kyseistä OJ:a tai siitä on tulossa hyväksi luku, on oltava yhteydessä OJ:n opettajaan. Hän pyytää AvoinAMK-toimistoa poistamaan kyseisen opiskelijan ilmoittautumisen.
Opintojakson keskeyttäminen:
Mikäli opiskelija ei suoritakaan OJ:a eikä hän ole perunut ilmoittautumistaan, merkitään hänelle arvosanaksi 0 (Hylätty) kyseisestä opintojaksosta, Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opintojakson keskeytyessä merkitään siitä aina arvosanaksi 0 (Hylätty) Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.
Tyydyttävä (1-2)
Puheviestintä:
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä
Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi.
omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista, ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan. Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin
Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 0 - 5):
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 0 - 5):
- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.