Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö ammatillisena orientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S007-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

06.11.2024 - 12.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Majala

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.

Sisältö

• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali sekä Moodlessa tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Arviointikriteerit ovat Moodlessa.