Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702G005-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.02.2024 - 09.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Jokelainen
Vastuuopettaja
Sari Arolaakso
Ryhmät
KA72G23S
Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023
Opintojakso
K702G005

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Suoritustavat

Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtäviä sekä lukukausiprojektiin liittyvä oppimistehtävä. Osallistuminen Kemin Seniorimessuille.

Sisältö

Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ.
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät.
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät.
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät.
Geronteknologia.
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö.
Erilaisia digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset.
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä.

Oppimateriaalit

mm Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.

Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.

Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.) Gerontologia. 2022.

Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.

ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.

Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.

Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010.

Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.

Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563. Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.

Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.

YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y />
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.


Opetusmenetelmät

Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojektissa jatkat Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kummivanhuksen kanssa työskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.

1-2
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia
edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja
geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Siirry alkuun