Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702G005-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 09.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 09.04.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Arolaakso
  • Anne Puro
  • Anne Jokelainen

Vastuuhenkilö

Sari Arolaakso

Opiskelijaryhmät

  • KA72G23S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Sisältö

Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ.
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät.
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät.
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät.
Geronteknologia.
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö.
Erilaisia digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset.
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä.

Oppimateriaalit

mm Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.

Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.

Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.) Gerontologia. 2022.

Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.

ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.

Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.

Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010.

Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.

Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563. Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.

Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.

YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojektissa jatkat Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kummivanhuksen kanssa työskentely

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.

1-2
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia
edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja
geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Ennakkotehtävä, käsitteiden avaaminen, Hyväksytty / Hylätty.
2) Välitehtävät, Hyväksytty / Hylätty.
3) Oppimistehtävä, Hyvinvointi- ja kuntoutumissuunnitelman laatiminen kummivanhukselle,
Hylätty, T1-K5.
4) Oman oppimisen reflektio, Hyväksytty / Hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.

Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.

Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.

Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.

Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia

edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja

geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.

Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.

Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.

Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.

Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.

Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa