Siirry suoraan sisältöön

Monialainen arviointiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702G004-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 27.03.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Arolaakso
  • Anne Puro
  • Hanne Luosujärvi
  • Anne Jokelainen

Vastuuhenkilö

Sari Arolaakso

Opiskelijaryhmät

  • KA72G23S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (ICF, BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä (TOIMIA-tietokanta). Opiskelija ymmärtää apuvälineiden merkityksen ikäihmisen arjen toiminnoista selviytymisessä ja osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Sisältö

Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot.
Toimintakyky ja toimijuus.
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta.
Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niiden arviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys.
Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niiden arviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu.
Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niiden arviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla.

Oppimateriaalit

Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.). 2022. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia.

STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus, Suomi.

Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.

Hartikainen & Lönnroos (toim) 2008. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. s. 15-30.

Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät? Gerontologia 4 / 2013.

Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.

THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuuteen liittyy ennakkotehtäviä, jotka sinun tulee tehdä ennen 1. kontaktitunteja. Ennakkotehtävät löydät Moodle -ympäristöstä sen avauduttua.

Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Monialaisen arvioinnin toteutat valitsemallesi kummivanhukselle. Lähi- ja etäopetustunneilla käydään läpi monialaiseen arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntää kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta opetustunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus ja kummivanhuksen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään, kotona tai palveluasumisyksikössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.

1-2
Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu tai on vähäistä.
Opiskelija osaa luetella kehon rakenteet ja toiminnot.
Opiskelija osaa kuvata suppeasti ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä, mutta perustelut arviointimenetelmien valinnalle puuttuu tai on vähistä.
Opiskelija ei kuvaa toimintakyvyn arvioinnin tuloksia ja tehdyt johtopäätökset jäävät kapea-alaiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa.
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja tekemänsä havainnot sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteen monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden monialaisessa arvioinnissa ja perustelee arviointimenetelmien valinnan viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja analysoida tuloksia ja tekemiään havaintoja sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektiin liittyvä kummivanhustehtävä arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5
Toiminnallisen anatomian osuus arvioidaan tuntien aikana toteutettavalla tehtävällä.
Kontaktitunneilla 80% läsnäolo, seminaarissa 100% läsnäolo
Mikäli opiskelijan läsnäolo ei täyty, hän itse laatii suunnitelman, miten saavuttaa kyseisen opetustilanteen tietoperustan.