Aikuissosiaalityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE17-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 12.03.2024
Ajoitus
13.03.2024 - 14.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä: työmarkkina-asema, koulutus, toimeentulo ja sosiaalinen osallisuus
- osaa kuvata aikuissosiaalityön käsitteen ja aikuissosiaalityön tavoitteet
- tuntee aikuissosiaalityön keskeiset työmenetelmät (ennaltaehkäisevä työ, varhainen tuki, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen työ
- osaa toimia aikuissosiaalityön erityiskysymyksissä
- soveltaa aikuissosiaalityötä koskevaa lainsäädäntöä ja hankkii ajankohtaista tutkimustietoa
Sisältö
Sisältö:
- aikuisen osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- aikuissosiaalityön käsite, tavoitteet ja keskeiset työmenetelmät
- aikuissosiaalityötä ohjaava lainsäädäntö
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 11-19.
Oppimateriaalit
Matthies, A.-L.; Svenlin, A. & Turtiainen, K. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus. Verkkojulkaisu.
Oppituntien aikana annettava lähde- ja moodlemateriaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähi- ja etäopetuksena Opetusmenetelminä hyödynnetään luentoja, tuntitehtäviä sekä opiskelijoiden itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden omia harjoittelu- ja työelämäyhteyksiä opintojaksoon sisältyvien itsenäisten tehtävien osalta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautukset opintojakson lopussa. Uusintamahdollisuudet sovitaan opintojakson alkessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin Amk:n Ahot-käytänteiden mukaisesti
Sisällön jaksotus
aikuissosiaalityön käsite ja lähtökohdat
- aikuissosiaalityön konteksti
- aikuissosiaalityötä ohjaava lainsäädäntö
- aikuisen osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- aikuissosiaalityön keskeiset työmenetelmät
- aikuissosiaalityön vaikuttavuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen aikuissosiaalityössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää aikuissosiaalityön tutkimustietoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön tutkimustietoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön tutkimustietoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda tutkimustietoon perustuvan viitekehyksen aikuissosiaalityöstä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty sekä numeerisesti (1-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arvioinnissa toteutetaan jatkuvaa arviointia ja lopullinen numeerinen arvosana määräytyy kaikkien tehtävien perusteella.
Oppimistehtävien tekeminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla. Poissaolot luennoilta tulee korvata itsenäisesti toteutettavalla, poissaolon aikana käsiteltyyn aiheeseen liittyvällä erillisellä tehtävällä. Tehtävän avulla opiskelija osoittaa osaamisensa käsitellystä teemasta.