Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mari Louste

Vastuuhenkilö

Mari Louste

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso Moodlessa ajalla 1.6-31.7.2024

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla: 



Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y 



Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 



Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.



Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.