Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE28-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
- tietää lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja lastensuojelun palvelujärjestelmän
- tunnistaa lastensuojelutarpeen taustatekijöitä ja osaa arvioida lastensuojelun palvelutarpeet
Sisältö
Sisältö:
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto
Aika ja paikka
Opetusaikataulun mukaisesti.
Oppimateriaalit
Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen. Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko. Heikkilä, Marjukka, Rantaeskola, Satu & Suikkanen-Malin, Tuija 2018: Lapsen edunvalvonta lastensuojelu- ja rikosprosessissa. Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä. Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.
Opetusmenetelmät
- Luento-opetus ja toiminnalliset tehtävät luennolla
- Itsenäinen opiskelu
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen.
- Orientaatiotehtävä ennen luentoa, oppimistehtävä parityöskentelyn, oppimistehtävään liittyvät työkokoustehtävät, yksilötentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään työelämäasiantuntija ja/tai kokemusasiantuntija yhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus opetusaikataulun ja tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja keskeistä lainsäädäntöä palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta heikosti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot heikosti. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden heikosti. Hän osaa toimia lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden heikosti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta suppeasti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää joitakin lapsen ja perheen tuen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaitoja suppeasti. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää suppeasti lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän osaa toimia lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa soveltaa lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja arvioida keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa arvioida lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä tarkoituksenmukaisesti palvelujärjestelmässä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin (50%) sekä kirjalliseen oppimistehtävään ja sen esitykseen (50%).
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien vaadittuje suoritusten hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.