Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BE08-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa
Sisältö
Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet
Oppimateriaalit
Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen
Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin
Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka (soveltuvin osin)
https://stm.fi/yksityiset-sotepalvelut
Opetusmenetelmät
Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen arvioidaan opintojaksotehtävän kautta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.