Psykologinen turvallisuus organisaatiossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK218-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Anne Puro
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa psykologisesti turvallisen organisaation erityispiirteet ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa reflektoida ja analysoida erilaisia organisaatiokulttuureja ja toimintatapoja sekä ymmärtää niiden yhteydet työhyvinvointiin, oppimiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan tietoja ja toimintatapoja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa.
Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: kestävä kehitys, työelämässä toimiminen, eettisyys
Sisältö
- Organisaatiokulttuuri
- Psykologinen turvallisuus
- Innovaatiot
- Työhyvinvointi
Aika ja paikka
Opintojakso avautuu 1.6. ja sulkeutu 31.8. Opintojakson tehtävät voi suorittaa yksilöllisessä aikataulussa.
Oppimateriaalit
Edmonson, A C. 2019. The fearless organization. Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. New Jersey: Wiley.
Edmonson, A. C. 1999. Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383.
Frazier, M. L., Fainshmidt, S., Klinger, R. L., Pezeshkan, A., & Vracheva, V. 2017. Psychological safety: A meta-analytic review and extension. Personnel Psychology 70(1), 113–165.
Luukka, P. 2019. Yrityskulttuuri on kuningas. Mitä, miksi ja miten? Alma Talent.
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna Moodle-verkkoympäristössä: Opintojaksoon kuuluu verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Opintojaksolla ei ole pakollista läsnäoloa vaativaa luento--opetusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hakee psykologisesta turvallisuudesta oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan organisaation kulttuuria ja psykologista turvallisuutta
- valitsee ja soveltaa menetelmiä ja malleja organisaatioiden psykologisen turvallisuuden kehittämiseen
- viestii psykologista turvallisuutta koskevista asioista eettisesti, selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää vastuullisesti ja eettisiä periaatteita noudattaen organisaatioiden psykologista turvallisuutta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää psykologista turvallisuutta koskevaa tietoa monialaisesti ja kriittisesti
- toimii organisaatioiden psykologisen turvallisuuden kehittämisessä tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa, ja tietoperustansa avulla seuraa, arvioi ja kehittää organisaation tai yrityksen psykologisen turvallisuuden tilaa
- viestii organisaatioiden kulttuurista ja psykologisesta turvallisuudesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa
- toimii organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuden kehittämisessä vastuullisesti ja eettisiä periaatteita noudattaen sekä kehittää psykologista turvallisuutta tavoitteellisesti monitoimijaisissa yhteisöissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuteen liittyviä ongelmia ja luo uusia ratkaisumalleja niihin
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden, seuraten toimintaympäristön muutoksien vaikutuksia organisaatioiden kulttuurin ja psykologisen turvallisuuteen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen. Opintojakson kokonaisarvo muodostuu oppimistehtävien keskiarvona asteikolla 1-5.