Musiikin elementit ja musisoinnin taitovaiheet (2op)
Toteutuksen tunnus: LAER1037-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2023 - 31.12.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2024 - 31.07.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa musiikin elementtien merkityksen musiikissa ja sen opettamisessa.
- tiedostaa laulamisen ja soittamisen haasteellisuutta ja monipuolisuutta musiikin elementtien, erityisesti rytmin, esitysnopeuden voimakkuusvaihteluiden ja moniäänisyyden muutosten näkökulmasta.
- tiedostaa ja hyväksyy eri henkilöiden kokemusten erilaisuuden.
Toteutustavat
Ryhmäopetus 20h. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 34h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn sekä vaadittavien opinnäytteiden laatiminen.
Sisältö
- Musiikin hahmottamista tarkastelemalla musiikin elementtejä (rytmi, melodia, harmonia, sointiväri, voimakkuus, esitysnopeus, muotorakenne) ja niissä tapahtuvissa muutoksissa kuunneltaessa ja musisoitaessa.
- Laulamisen ja soittamisen taitovaiheiden ideoimista, laatimista ja kokeilemista.
- Reflektointia ja arviointia taitovaiheiden merkityksestä laulamisen ja soittamisen monipuolistamisessa ja musisoimisen haasteellisuuden vaihteluissa eriytettäessä opetusta oppilaiden tarpeiden ja etenemisen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty.
1 Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan. Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla näyttäytyy vähäisenä, tuskin havaittavana. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja epäselviä suhteessa annettuun tehtävään. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan hajanaisia ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Kirjallisissa töissä ei tuoda esille omia näkemyksiä, vaan ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) sekä pedagoginen osaaminen ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan. Opiskelija näyttää osallistuvan oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja ja jokseenkin tehtävänannon mukaisia. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan luettelomaisia ja pintapuolisia ja ne voivat sisältää merkittäviä puutteita tai jonkin verran virheitä. Kirjalliset työt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) sekä pedagoginen osaaminen ovat suppeita ja kapea-alaisia ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys musiikin opettamisesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Opiskelija osoittaa yleensä olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen. Opiskelija näyttää osallistuvan oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Kirjallisissa opinnäytteissä on huolellisesti perusteltuja omia näkemyksiä sekä kriittistä pohdintaa, ja niissä viitataan (tutkimus)kirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa kohtalaisen monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, eri instrumenttien hallinta, pedagogiikka), vaikka ne edellyttävät vielä lisää harjoittelua. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin ja jonkin verran kykyä analysoida musiikillista toimintaa ja tietoa. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamisessa.
4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen. Opiskelija näyttää osallistuvan oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, osoittavat kyvykkyyttä kriittisesti arvioivaan ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Kirjalliset opinnäytteet sisältävät useita viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, analyyttinen kuunteleminen, eri instrumenttien hallinta, laulaminen, pedagogiikka). Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä opiskeltavan asian monipuolisesti sekä kykyä arvioida musiikillista tietämystä ja toimintaa. Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa erittäin motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen. Opiskelija näyttää osallistuvan oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, osoittavat opiskelijan kyvykkyyttä kriittisesti arvioivaan, luovaan ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Niin oppitunneilla kuin opinnäytteissä opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta toisaalta myös uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa opinnäytteissään innovatiivisuutta, ja kirjalliset opinnäytteet sisältävät runsaasti ajankohtaisia, relevantteja viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, musiikin analyyttinen kuuntelu, eri instrumenttien hallinta, laulaminen, musiikin eri tyylilajien tuntemus, musiikin säveltäminen ja muu luova toiminta, pedagogiikka). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä musiikinopetuksen kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.
Esitietovaatimukset
LAPE0810 tai vastaavat tiedot ja taidot.