Skip to main content

Development Methodologies of Working Life (5 cr)

Code: YAMK219-3001

General information


Enrollment
02.12.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.04.2023 - 14.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 1200
Teachers
Heli Väätäjä
Anssi Tarkiainen
Mira Alhonsuo
Tuulikki Keskitalo
Marika Tuomela-Pyykkönen
Merja Koikkalainen
Jussi Soppela
Milla Immonen
Groups
R31YH23S
Master of Service Management in Digital Era, autumn 2023
R31YT23S
Master of Knowledge-based Management, autumn 2023
R31YR23S
Master of Risk Management and Sustainable Business, autumn 2023
Course
YAMK219

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Content

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- Osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa tehdä valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, pääosin kotimaisen kirjallisuuden avulla.
- Tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- Osaa kirjoittaa tekstiä, joka täyttää pääosin asiatekstille asetetut vaatimukset, mutta on kielelliseltä esitystavaltaan kankeaa. Osaa käyttää ja merkitä lähteitä, mutta merkinnöissä on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- Osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja perustella eri vaihtoehtojen soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen ja monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan ja tyyliltään hyvää ja lähes virheetöntä asiatekstiä. Osaa referoida lähteitä monipuolisesti pääosin vertailevalla otteella ja merkitä lähteet asianmukaisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija:
- Osaa arvioida ja perustella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja arvioida eri tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, monipuolisen ja monialaisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa perustellen ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan erinomaista asiatekstiä. Osaa tuottaa esseetekstille tyyliltään sopivaa alan ammattikielistä tekstiä. Osaa referoida lähdetietoa monipuolisesti vertailevalla otteella sekä merkitä lähteet asianmukaisesti ja yksitulkintaisesti.

Go back to top of page