Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S003-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.07.2023 - 25.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.10.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Poikajärvi
- Vastuuopettaja
- Kirsi Poikajärvi
- Ryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
- Opintojakso
- K701S003
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
• omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
• tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
• ymmärtää sosiaalialan työn aikuisten ja ikääntyvien parissa.
Sisältö
• palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
• ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
• osallisuuden tukeminen
• keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Aika ja paikka
Kemi, Kosmos sekä verkko-opetus Zoom-ympärisrössä
Syksy 2023 lokakuu 2023-joulukuu 2023
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali. Opiskelijan oma tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunteja Kemissä sekä verkko-opetus Zoom-ympäristössä
- Oppimistehtävä: toteutus pienryhmissä
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Ryhmäarviointi
Opetusmenetelmät tarkentuvat syksyllä opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- muistaa aikuisten ja ikääntyvien teoriaperustaa ja käsitteitä
- tunnistaa aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien eettisen toiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien tietoperustaa ja käsitteitä
- tietää osittain aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestämän rakenteita ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita
- opiskelija tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa ja ymmärtää eettisen toiminnan arvon
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- tietää ja osaa soveltaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa erinomaisesti soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ja arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita muuttuvissa asiakastilanteissa
- tietää erittäin hyvin aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä
- osaa soveltaa ja kehittää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.