Siirry suoraan sisältöön

Sovittamisen perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: LAER1028-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 14.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.11.2023 - 23.01.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Opettajat
Ruusu Tervaskanto
Vesa Tuisku
Lenita Hietanen
Vastuuopettaja
Lenita Hietanen
Opintojakso
LAER1028

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Nuotinlukemisen ja -kirjoittamisen g- ja f-avaimella
- Sointujen muodostamisen periaatteet
- Ymmärtää duuri- ja mollisävelasteikkojen rakentumisen
- Melodian soinnuttamisen periaatteita
- Laatia perusopetukseen tarkoituksenmukaisia kuoro- ja soitinsovituksia

Toteutustavat

Ryhmäopetus 30h. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 51h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla.
Harjoitusten ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Sisältö

- Nuotinlukemisen ja -kirjoittamisen harjoituksia g- ja f-avaimella
- Sointujen muodostamisen harjoituksia
- Duuri- ja molliasteikkojen muodostamisen harjoituksia
- Melodian soinnuttamisen harjoituksia
- Kuoro- ja soitinsovituksien laatimista

Oppimateriaalit

Oppitunneilla jaettava materiaali.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty

1 Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan. Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla näyttäytyy vähäisenä, tuskin havaittavana. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja, epäselviä suhteessa annettuun tehtävään ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot sekä pedagoginen osaaminen ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan ja osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, jokseenkin tehtävänannon mukaisia, mutta ne voivat sisältää jonkin verran puutteita tai virheitä. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot sekä pedagoginen osaaminen ovat suppeita ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys musiikin opettamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa yleensä olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, selkeitä ja johdonmukaisia. Opiskelija osoittaa kohtalaisen monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien tuntemus, pedagogiikka), mutta ne edellyttävät vielä lisää harjoittelua. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin ja jonkin verran kykyä analysoida musiikillista toimintaa ja tietoa. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys musiikin sovittamisen suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamisessa.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti monipuolisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että erilaiset opinnäytteet sisältävät omia ideoita, ja opiskelija osoittaa kykyä arvioida sovitusten soveltuvuutta käytäntöön. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien tuntemus, pedagogiikka). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys musiikin sovittamisen suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa erittäin motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia, selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti monipuolisia ja innovatiivisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että erilaiset opinnäytteet sisältävät omia ideoita, ja opiskelija osoittaa kykyä arvioida sovitusten soveltuvuutta käytäntöön. Opiskelija osoittaa oppitunneilla ja opinnäytteissään tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.

Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien ja musiikin tyylilajien tuntemus, pedagogiikka). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä musiikinopetuksen kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.

Siirry alkuun