Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisössä toimiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R300BN109-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Mirva Jakola
  • Mari Angeria

Vastuuhenkilö

Mirva Jakola

Opiskelijaryhmät

  • R31L23S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija tietää johtamisen ja esimiestyön merkityksen toiminnan johtamisessa, tavoitteiden asetannassa ja siihen pääsemisessä.
Opiskelija tietää vastuullisen johtamisen ja esimiestaitojen perusteet.
Opiskelija tietää työyhteisötaitojen merkityksen työelämässä.
Opiskelija tunnistaa motivoinnin ja työhyvinvoinnin tärkeyden moninaisessa työyhteisössä.
Hän osaa tunnistaa ja arvioida sekä omaa että tiimin jäsenten osaamista ja vahvuuksia.
Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan. Hän tunnistaa urasuunnittelun merkityksen.

Kompetenssit: johtaminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

Lähijohtaminen, esimies- ja alaistaidot, tiimityöskentely ja itsensä johtaminen

Työyhteisötaidot

Motivointi ja työhyvinvointi

Moninainen ja monikulttuurinen työyhteisö

Vahvuusperustaisuus

Aika ja paikka

Opetus Rovaniemen kampuksella.

Oppimateriaalit


  • Opintojakson alussa saatavailla oleva materiaali ja artikkelit Moodlessa 

  • Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit 2019. Soveltuvin osin. 

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja -ohjaus
Tiedonhankinta itsenäisesti
Ryhmätyöskentely
Itsenäiset tehtävät
Osaamisen näyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija tietää henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet. Hän osaa tunnistaa ja arvioida sekä omaa että tiimin jäsenten osaamista ja vahvuuksia.
Opiskelija tunnistaa motivoinnin ja työhyvinvoinnin tärkeyden monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelija osaa nimetä työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Taso 2
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija osaa kuvata henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Hän osaa nimetä ja arvioida sekä omaa että tiimin jäsenten osaamista ja vahvuuksia.
Opiskelija tunnistaa keinoja motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija tietää työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija ymmärtää henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Opiskelija hahmottaa oman osaamisen ja tiimin jäsenten osaamisen merkityksen.
Opiskelija ymmärtää motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen merkityksen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija ymmärtää työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Taso 4
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija hallitsee henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Opiskelija osaa arvioida oman osaamisen ja tiimin jäsenten osaamisen merkityksen.
Opiskelija osaa arvioida motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen merkityksen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija osaa huomioida työelämän haasteita ja työelämän muutoksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija ymmärtää henkilöstöosaamisen merkityksen organisaation toiminnassa ja menestystekijänä.
Opiskelija saa kehittävästi arvioida omaa ja tiimin jäsenten osaamista sekä tehdä kehittämisehdotuksia.
Hän osaa ennakoida työelämän muutosten merkitystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taso 1
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija tietää henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet. Hän osaa tunnistaa ja arvioida sekä omaa että tiimin jäsenten osaamista ja vahvuuksia.
Opiskelija tunnistaa motivoinnin ja työhyvinvoinnin tärkeyden monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelija osaa nimetä työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Taso 2
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija osaa kuvata henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Hän osaa nimetä ja arvioida sekä omaa että tiimin jäsenten osaamista ja vahvuuksia.
Opiskelija tunnistaa keinoja motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija tietää työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Taso 3
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija ymmärtää henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Opiskelija hahmottaa oman osaamisen ja tiimin jäsenten osaamisen merkityksen.
Opiskelija ymmärtää motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen merkityksen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija ymmärtää työelämän haasteita ja tiedostaa muutoksen osana työyhteisöä ja sen toimintaa.

Taso 4
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija hallitsee henkilöstöosaamisen ja esimies- ja alaistaitojen perusteet.
Opiskelija osaa arvioida oman osaamisen ja tiimin jäsenten osaamisen merkityksen.
Opiskelija osaa arvioida motivoinnin ja työhyvinvoinnin kehittämiseen merkityksen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Opiskelija osaa huomioida työelämän haasteita ja työelämän muutoksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Henkilöstöosaaminen:
Opiskelija ymmärtää henkilöstöosaamisen merkityksen organisaation toiminnassa ja menestystekijänä.
Opiskelija saa kehittävästi arvioida omaa ja tiimin jäsenten osaamista sekä tehdä kehittämisehdotuksia.
Hän osaa ennakoida työelämän muutosten merkitystä.