Kuvataide (5op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0501-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 31.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2023 - 03.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Seija Ulkuniemi
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LAPE0501
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa kuvataiteen opetussuunnitelmaan perustuvaa, tavoitteellista sekä paikallisuuden ja oppilaiden monikulttuurisuuden huomioivaa opetusta
- pohtia ja perustella taidekasvatusajattelunsa periaatteita käyttäen kuvataidepedagogian käsitteitä
- arvioida kuvataiteellista ja kuvataidepedagogista osaamista ja kehittymistä perustellen näkemyksensä
- ilmaista itseään ja pyrkiä vaikuttamaan käyttämällä keskeisiä alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän menetelmiä huomioiden työturvallisuuden
- tulkita ja arvottaa omia, ympäristön ja taiteen kuvakulttuureja käyttäen erilaisia kuvantulkintatapoja
Toteutustavat
- Suurryhmäopetus 4 h
- Harjoitukset 42 h
- Itsenäinen työskentely 89 h sisältää yhteisten harjoitusten ulkopuolisena aikana tehtävät harjoitustyöt (yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä) ja päättöportfolion laadinnan.
Suoritustavat
Arvioinnissa painottuu kurssisisällöt kokoava digitaalinen päättöportfolio.
Lisäksi vaaditaan ja huomioidaan aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja harjoituksiin (ml. itsenäisesti tehtävät harjoitustyöt).
Sisältö
- Taiteellisen työskentelyn luonne sekä oppijoiden erilaisuuden ja monikulttuurisuuden huomiointi kuvataiteessa.
- Kuvataidekasvatusmallien lähtökohdat ja painotukset sekä mallien yhdistäminen.
- Perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 kuvataiteen opetussuunnitelma.
- Kuvataiteen oppimisen arviointitavat ja niiden harjoittelu.
- Visuaalisen havaitsemisen ja ajattelun harjoittaminen.
- Kuvallinen tuottaminen: alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän keinoja, välineitä, materiaaleja ja tekniikoita.
- Kuvilla viestimisen, kuvantulkinnan ja monilukutaidon perusteita.
- Visuaalisen kulttuurin esteettisen, eettisen ja ekologisen arvottamisen pohdintaa.
- Kuvataide ja visuaalinen kulttuuri oppimisen ilon, ihmisen hyvinvoinnin ja kestävän elämäntavan edistämisessä.
- Pohjoisen alueen taiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin tutustumista.
- Taidemuseon ja muiden luokkatilan ulkopuolisten oppimisympäristöjen (ml. digitaalisuuden) käyttö kuvataiteessa.
Oppimateriaalit
Kuvataiteen harjoituksissa käytetään alakoulun kuvataiteen opetukseen soveltuvia materiaaleja.
Kurssikirjallisuuden ohella oppimisen tukena voidaan käyttää kurssilla ilmoitettavia/annettavia ajankohtaisia tekstejä ja kuvia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Portfolio on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Visuaalinen osuus on puutteellinen tai ilmentää kuvataiteellisten keinojen heikkoa hallintaa.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Portfolio on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Portfoliossa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Portfolio voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen välttävää tai tyydyttävää hallintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3‐4)
Portfolio vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen hyvää tai kiitettävää hallintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Portfoliossa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan perustella moniulotteisesti. Portfolio osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on myös visuaalisesti ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen kiitettävää tai erinomaista hallintaa.