Siirry suoraan sisältöön

Taidon oppiminen ja opettaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK134-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 250

Tutkinto-ohjelma

  • Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija

Opettaja

  • Petteri Pohja

Vastuuhenkilö

Heikki Hannola

Opiskelijaryhmät

  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Opiskelija kykenee suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Kauranen, K. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010. Schmidt Richard A. & Lee Timothy. Motor control and learning

Opetusmenetelmät

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkossa.
- verkko-opinnot
- itsenäinen opiskelu
- oppimistehtävät

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelu tapahtuu moodle ympäristössä. Opintojakson osaamisen näyttöjä ovat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja.

Moodle oppimisympäristö aukeaa opiskelijoille 27.9.2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä 1
Sovellat taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Tyydyttävä 2
Sovellat monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Hyvä 3
Sovellat ja arvioit taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Hyvä 4
Sovellat ja arvioit monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Kiitettävä 5
Sovellat ja kehität monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.