Rakkaus, ihmissuhteet ja sosiaalinen kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: KAPS0115-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 07.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.03.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opettajat
- Salla Karima
- Satu Uusiautti
- Sanna Hyvärinen
- Linda Dianoff
- Vastuuopettaja
- Satu Uusiautti
- Ryhmät
-
ONLINE-KAPS0100Online kasvatuspsykologia
- Opintojakso
- KAPS0115
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen lainalaisuuksia
- ymmärtää rakkaus- ja kiintymysilmiön moniulotteisuuden kasvatuspsykologisena ilmiönä
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa tunne- ja ihmissuhdetaitojen kehittymiseen
Toteutustavat
Kontaktiopetus: Verkkoluentoja 10 h, sisältäen ryhmätehtävät ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely: 123 h
Suoritustavat
Luentojen kuuntelu, luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen esseellä.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kahteen sisältöön.
1) Luennoilla käsitellään rakkaus- ja kiintymysilmiöitä kasvatuspsykologisesta näkökulmasta, erityisesti romanttisen rakkauden problematiikkaa, sen kehittymisen vaiheita, siihen sisältyviä kriisejä sekä niiden syitä ja ehkäisemismahdollisuuksia.
2) Kirjallisuusosuus antaa perustiedot ihmisen toiminnan sosiaalisesta säätelystä, yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä keskeisimmistä sosiaalipsykologisista ilmiöistä.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista: Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma Rakkaus ja ihmissuhteet Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen Hyvinvointi ja työssä menestyminen Arktisuudesta ammentaen Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko (essee):
Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta ihmisen sosiaaliseen kehitykseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteet sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Essee on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Luennot tallennetaan. Sanna Hyvärinen vastaanottaa esseet. Lukiolaisille 2op Rakkauspsykologian osuus (Korkeakouluviikko).