Siirry suoraan sisältöön

Positiivisen psykologian näkökulmia kasvatuspsykologiaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KAPS0114-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 04.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opettajat
Salla Karima
Sanna Hyvärinen
Vastuuopettaja
Satu Uusiautti
Ryhmät
ONLINE-KAPS0100
Online kasvatuspsykologia
Opintojakso
KAPS0114

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa inhimillisiä voimavaroja ja hyvinvoinnin lähtökohtia erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa
- ymmärtää positiiviseen psykologian keskeisimmät kysymyksenasettelut ja ihmisen kehityksessä ilmenevät myönteiset mahdollisuudet ja vahvuudet yksilöllisinä ja yhteisöllisinä prosesseina
- osaa soveltaa positiivisen psykologian tutkimustietoa kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa

Toteutustavat

Kontaktiopetus: Verkkoluentoja 12 h, jotka tallennetaan
Itsenäinen työskentely: 121 h

Suoritustavat

Luentojen kuuntelu, luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen esseellä.

Sisältö

Opintojaksossa tarkastellaan positiivisen psykologian esille nostamia inhimillisiä voimavaroja ja tärkeimpiä käsitteitä, kuten onnellisuus, hyvinvointi ja optimismi. Opintojaksossa painopiste on ihmisen hyvinvoinnin kasvatuspsykologinen tarkastelu. Opintojaksossa tarkastellaan teoria- ja tutkimusesimerkein, millaiset vahvuudet ja valinnat auttavat ihmisiä sopeutumaan nopeasti muuttuvaan maailmaan unohtamatta kielteisten kokemusten merkitystä.

Oppimateriaalit

Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
Rakkaus ja ihmissuhteet
Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
Hyvinvointi ja työssä menestyminen
Arktisuudesta ammentaen
Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikko (essee):

Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä positiivisen psykologian peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta positiiviseen psykologiaan ja tiedon soveltamiseen kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän positiivisen psykologian peruskäsitteet sekä tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa positiivisen psykologian peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa kasvatuksen ja kehityksen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Essee on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin käsitteistön sekä niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden positiivisen psykologian tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Luennot tallennetaan.

Siirry alkuun