Ihmisen kehitys ja toimijuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KAPS0102-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.08.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.11.2023 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opettajat
- Salla Karima
- Sanna Hyvärinen
- Linda Dianoff
- Vastuuopettaja
- Satu Uusiautti
- Ryhmät
-
ONLINE-KAPS0100Online kasvatuspsykologia
- Opintojakso
- KAPS0102
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen kehityksen perustapahtumat elämänkaaressa kokonaisuudessa
- ymmärtää elämänkulussa tapahtuvan kehityksen kontekstuaalisuuden (mukaan lukien mediassa tapahtuva toiminta)
- osaa soveltaa kehitysteorioita ja tutkimusta erilaisten kasvatuspsykologisten ilmiöiden tarkastelussa
Toteutustavat
Kontaktiopetus: Verkkoluentoja 12 h, jotka tallennetaan
Itsenäinen työskentely: 121 h
Suoritustavat
Luentojen kuuntelu, luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen esseellä.
Sisältö
-Perehdytään ihmisen elämänkaareen kokonaisuutena ja elämänkaaren eri vaiheita jäsentäviin kehitysteorioihin.
-Hankitaan perustietämys ihmisen kehityksestä, sen yleisistä piirteistä ja yksilöllisistä vaihteluista keskeisimpien kehitysteorioiden ja tutkimusten valossa elämän eri osa-alueilla.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
Rakkaus ja ihmissuhteet
Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
Hyvinvointi ja työssä menestyminen
Arktisuudesta ammentaen
Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko (essee):
Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta elämäkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kehityksen peruskäsitteet elämänkaaressa sekä kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa sekä kykyä soveltaa kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Essee on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kehityksen käsitteistön elämänkaaressa ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja kehitysteorioihin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen elämänkaaressa kehityksen sekä eri kehitysteorioiden tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Luennot tallennetaan.