Tieto ja digitaalisuus johtamisessa ja hallinnossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: HAJO1205-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 13.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.09.2023 - 31.10.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Suhonen
- Vastuuopettaja
- Marjo Suhonen
- Ryhmät
-
HAJOaineHallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
- Opintojakso
- HAJO1205
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määrittää tietoon ja digitalisaatioon liittyvät peruskäsitteet
- analysoida informaatio- ja kommunikaatioteknologian merkitystä yhteiskunnassa ja innovaatiotoiminnassa
- hahmottaa tiedon, tietoperustaisuuden ja digitalisaation merkityksen johtamisessa, hallinnossa ja julkisrahoitteisten palveluiden tuotannossa
- soveltaa teoreettista kirjallisuutta ja tuoretta tutkimustietoa oppimistehtävässään.
Toteutustavat
Kontaktiopetus (20 h), sisältäen verkkoluennot ja ohjatun työpajatyöskentelyn. Omakohtainen perehtyminen kirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Suoritustavat
Oppimistehtävä (ohjepituus 10 sivua), jossa hyödynnetään opintojakson kirjallisuuspaketista vähintään kahta kirjaa, artikkelipaketista vähintään kahta artikkelia, ja vähintään kahta opiskelijan valitsemaa artikkelia, sekä kontaktiopetuksen sisältöjä.
Sisältö
Tiedon ja digtaalisuuden keskeiset käsitteet ja sovellusalueet sekä keskeiset teoreettiset lähtökohdat.
Oppimateriaalit
Connolly, I., Palmer, M., Barton, H. & Kirwan, G. (2016). An Introduction to Cyberpsychology. Routledge. Heeks, R. (2006). Implementing and Managing eGovernment: An International Text. Sage. Plesner, U. & Husted, E. (2019). Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies. Macmillan International Higher Education. Hislop, D., Bosua, R. & Helms, R. (2018). Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction. Oxford University Press. Lips, M. (2019). Digital Government. Managing Public Sector Reform in the Digital Era. Routledge. Opettajan Moodlessa ilmoittama artikkelikokoelma. Opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Esitietovaatimukset
ORJO1100 Organisaatioiden ja työyhteisöjen johtamisen perusopinnot tai HAJO1100 Hallintotieteiden ja johtamisen perusopinnot
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan 20.9.-30.10. niin, että opintojakson arvioitavan tehtävän palautus on 30.10.
Opintojaksolla on kolme reaaliaikaista opetustapahtumaa (ensimmäinen, toinen ja viimeinen kerta), joista kahteen ensimmäiseen voi osallistua luentosalissa ja Zoomilla, sekä viimeiseen Zoomilla. Väliin jäävillä kahdella kerralla on itsenäistä verkkotyöskentelyä paikasta riippumatta. Tallenteita en käytä tällä opintojaksolle sen vuoksi, että pyrin saamaan aikaan aitoa vuorovaikutusta kolmelle opetuskerralle.
Tarkat tiedot opintojakson toteutuksesta löytyvät Moodlen työtilasta, joka avautuu noin viikkoa ennen opintojakson alkua.
Tutustuthan huolella opintojakson Moodle-työtilaan, ja keskität viestinnän siellä olevalle keskustelualueelle.
Huom! Kaikkiin opintojakson opetustapahtumiin (luennot + työpaja) on mahdollista osallistua etäyhteydellä.