Erilaiset asiatekstit, ryhmä 2, etäopetus (2 op)
Toteutuksen tunnus: XKIR0002-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 11.12.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2024 - 22.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kielikeskus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Kurssin tarkoituksena on lisätä tekstilajitietoisuutta, jolloin tavoitteena on
1. tiedostaa tekstilaji erilaisten rakenteellisten, sisällöllisten ja tyylillisten valintojen lähtökohdaksi
2. rohkaista persoonalliseen vai vaihtelevaan tekstin tuottamiseen
3. oppia analysoimaan ja tulkitsemaan tekstiä nimenomaan tekstilajilähtöisesti.
Kurssin käytyään opiskelija osaa
1. tunnistaa erilaisten tekstilajien edellyttämät erilaiset rakenteelliset, sisällölliset ja tyylilliset vaatimukset
2. analysoida ja tulkita tekstiä tekstilajilähtöisesti
3. tarkastella tekstin toimivuutta tekstilajin omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Toteutustavat
Kurssi koostuu luento-opetuksesta, pienryhmätyöskentelystä, opettajan antamasta ohjauksesta sekä itsenäisestä työskentelystä. Luento-opetuksessa esitellään kurssin keskeiset tavoitteet ja tieteelliset lähtökohdat. Pienryhmissä ja itsenäisessä työskentelyssä aktivoituu opiskelijan aikaisempi tietämys. Jokainen opiskelija kirjoittaa kurssin aikana 2-3 lyhyehköä eri tekstilajiin kuuluvaa asiatekstiä. Opiskelija voi myös käyttää materiaalinaan aikaisemmin kirjoittamiaan asiatekstejä. Osin opiskelijat voivat valita kurssin kokonaisajasta itselleen ja pienryhmälleen sopivat ajankohdat. Siten vain osa kokoontumiskerroista on kaikille yhteisiä ja pakollisia.
Suoritustavat
Läsnäolo kaikissa pienryhmien kokoontumisissa ja aktiivinen osallistuminen tekstien työstämiseen. Hyväksytyt tekstit.
Sisältö
Kurssi perehdyttää erilaisten asiatekstien (artikkeli, arvostelu, referaatti, essee jne.) vaatimuksiin. Tekstien kirjoittamisessa päähuomio kiinnitetään tekstilajilähtöisyyteen. Niiden toimivuutta tarkastellaan tällöin ennen kaikkea tilanteesta käsin ja liikkeelle lähdetään tekstikokonaisuudesta kohti pienempiä tekstin osia, kappaleita ja lauseita. Vertailukohtana on tällöin jonkinlainen prototyyppinen tekstilaji, esimerkiksi artikkeli tai arvostelu. Muut seikat, kuten oikeakielisyys, otetaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssin suoritus arvioidaan hyväksytty - hylätty-asteikolla. Hyväksyttyyn suorittamiseen kuuluu tehtävien tehtävänannon mukainen tekeminen ja aktiivinen läsnäolo.
Esitietovaatimukset
Lukio tai vastaavat opinnot.
Lisätiedot
Jos et pääse ensimmäiselle tapaamiselle, muista sopia poissaolostasi etukäteen opettajan kanssa, muuten paikkasi voidaan antaa varalla olevalle.
Peruthan osallistumisesi opettajalle, mikäli et pääse kurssille.