Lapsen oikeudet ja asema moniammatillisissa verkostoissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1329C-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 31.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2023 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Laitinen
- Anna Nikupeteri
- Tuija Turunen
- Arto Kauppi
- Suvi Lakkala
- Mirva Lohiniva-Kerkelä
- Vastuuopettaja
- Anna Nikupeteri
- Ryhmät
-
SSOSsyvSosiaalityö syventävät opinnot
-
ONLINE-SSOSOnline Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SSOS1329C
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää lasten oikeuksien ja aseman sisältöjä ja merkityksiä moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida lasten oikeuksien ja aseman todentamista moraalisesti haastavien ilmiöiden kohtaamisessa
- hahmottaa sosiaalityöntekijän erityisosaamista moniammatillisessa työskentelyssä
- hahmottaa sosiaalityöntekijän aseman, oikeudet ja velvollisuudet moniammatillisessa kontekstissa
- tiedostaa dialogisuuden ja vuorovaikutuksen merkityksiä osana moniammatillista ongelmanratkaisuprosessia.
Toteutustavat
Kurssi toteutetaan verkkokurssina.
Luennot ja virikemateriaaliin perehtyminen (9 h).
Pienryhmätyöskentely (60 h).
Itsenäinen työskentely (60 h).
Aloitus- ja lopetusseminaari (6 h).
Suoritustavat
Aloitus- ja päätösseminaariin osallistuminen.
Verkkosisältöihin perehtyminen.
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn oman alan asiantuntijaryhmässä ja moniammatillisessa ryhmässä.
Tapausesimerkin analysointi, toimintasuunnitelma ja videon toteuttaminen pienryhmässä.
Reflektoivan esseen kirjoittaminen itse muodostetusta kysymyksenasettelusta suhteessa lapsen asemaan ja oikeuksiin monitoimijaisessa verkostossa.
Sisältö
Opintojaksossa syvennytään lasten oikeuksiin ja asemaan sosiaalityön, opettajan työn ja hyvinvointioikeuden näkökulmista. Moniammatillista työskentelyä lähestytään eri ammattilaisten asiantuntijuutta ja osaamista vaativien, moraalisesti latautuneiden ilmiöiden kohtaamisessa. Tapausanalyysien avulla syvennytään moniammatilliseen dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen lasten oikeuksien ja aseman arvioinnissa.
Oppimateriaalit
Hakalehto & Toivonen (toim.): Lapsen oikeudet lastensuojelussa (2016). Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opinto-oppaassa mainituista toteutustavoista poiketen syksyllä 2023 ei järjestetä erillistä kurssin päätösseminaaria.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Videon arviointikriteerit:
Hylätty: Oman tapauksen suunnitelma ja toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Eri toimijoiden lähestymistavat esitellään erillisinä ja yhteinen näkemys on puutteellinen. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on pinnallista.
Esseen arviointikriteerit:
Hylätty: Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Se ei vastaa tehtäväksiantoa.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on suppeaa ja kuvailevaa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Reflektiivinen ja analyyttinen ote on heikkoa tai puuttuu kokonaan. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Videon arviointikriteerit:
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta. Moniammatillisen yhteistyön alueet hahmotetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Esseen arviointikriteerit:
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä ja ymmärrystä lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva perustasolla. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Videon arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Eri toimijoiden panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön, pedagogisen ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Yhteistyön ja jatkoseurannan tarve on tunnistettu ja huomioitu. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.
Esseen arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja hyvin rajattu kysymyksenasettelu. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva, joka osoittaa ilmiön laajaa ymmärtämistä, muun muassa muiden tieteenalojen näkökulmien huomioimista. Essee osoittaa analyyttisyyttä, syvää ymmärrystä ja oivallusta lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Essee on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää moniulotteista reflektointia tai kriittistä pohdintaa. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.
Esitietovaatimukset
SSOS1217 Sosiaalityön käytäntö II
Lisätiedot
Opiskelijoille lähetetään Moodlen rekisteröitymisavain sähköpostilla.