Siirry suoraan sisältöön

Tiedekasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LAER2411-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 14.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.09.2023 - 01.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 - 5
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ulla Kemi
Ajoitusryhmät
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R5
Opintojakso
LAER2411

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä tiedekasvatuksen ja sen merkityksen osana koulussa tapahtuvaa kasvatusta
- määritellä tieteen yhteiskunnallisen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa (science in and for society)
- määritellä kansalaistieteen (citizen science) ja hyödyntää sitä opetuksen suunnittelussa
- suunnitella oppijalähtöisiä tiedekasvatustapahtumia
- yhdistää tiedettä ja taidetta moni- ja laaja-alaisessa tiedekasvatuksessa
- soveltaa vastuuntuntoista (responsible research and innovation) tiedekasvatusta

Toteutustavat

- kontaktiopetus 15h: luennot 12h seminaari 3h 1 op
- vertaisopetus 57h: ryhmässä laadittu tiedekasvatussuunnitelma ja raportti 2 op
- itsenäinen työskentely 36h (sisältyy 2 op:een
- essee (maisteriohjelman opiskelijoille) 27 h

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentojen aikana työstettävien tehtävien suorittamista, seminaariesitystä ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan projektiraportin kirjoittamista. Maisteriohjelman opiskelijoilla kurssin suoritus edellyttää lisäksi esseen kirjoittamista.

Sisältö

- lapsen ajattelu ja tieteellinen ajattelu
- monitieteinen tiedekasvatus osana koulua
- tiede ja yhteiskunta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty 0: Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut kurssitavoitteita.

Välttävä 1: Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede tunnistetaan. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot eivät ole kaikilta osin tehtävänannon mukaisia. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2:
Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain ja näkemyksestä puuttuu laaja-alaisuus. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede ymmärretään, mutta sitä ei sovelleta. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot ovat sattumanvaraisia. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia havaintoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan selittämään. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain useasta näkökulmasta ja myös kansalaistiedettä on hyödynnetty. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevia havaintoja on kohtalaisesti, mutta ne ovat melko yksipuolisia tai irrallisia. Päätelmät ovat ylimalkaisesti perusteltuja. Peruskäsitteitä on käytetty, mutta käyttö on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Tekstin jäsentely on suhteellisen selkeä. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4: Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan soveltamaan. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus on yhdistetty kansalaistieteeseen. Harjoitukseen on nostettu esille keskeisiä havaintoja valitusta näkökulmasta, ja niitä on tarkasteltu osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti. Tiedekasvatuksen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan tarkastella kriittisesti. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus on yhdistetty kansalaistieteeseen ja osataan tuoda julki innovatiivisella tavalla tarkkaan perustellusta aiheesta tai ilmiöstä. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot ovat täsmällisiä ja osuvia. Päätelmät ovat oivaltavia, ja ne on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden, havaintojen ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on rakenteeltaan selkeä, ehyt ja tiivis kokonaisuus.

Siirry alkuun