Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä (5op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3114-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.04.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Opettajat
Sirpa Purtilo-Nieminen
Satu Uusiautti
Opintojakso
AKAS3114

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakso jakautuu kahteen osioon, jotka molemmat tulee suorittaa:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus) ja
2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä, 3 op (eriytyvä osuus)

Tavoitteet:
1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä:
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- osaa soveltaa hyvinvointitutkimusta kasvatuksellisesta näkökulmasta

2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää hyvinvointikokemusten rakentumista ja kehittämisen keinoja
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita
- ymmärtää, miten hyvinvointia käsitteleviä, kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia voidaan hyödyntää aikuisten ja ikäihmisten ohjauksessa ja ohjauksen suunnittelussa

Toteutustavat

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä:
Luentoja 5 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu.
Itsenäinen työskentely 48 h.

2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä:
Luennot 8 h, itsenäinen työskentely 72 h.

Suoritustavat

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä:
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luentoihin sisälletyn tehtävän ja kirjallisuuden suorittaminen kirjallisena työnä, 2op, arviointi: 5-1, hylätty.

2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä:
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäinen tehtävä: kansainvälisen tutkimusartikkelin etsiminen, analysointi ja arviointi kurssikirjallisuutta, luentoja ja muita lähteitä hyödyntäen.

Sisältö

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä:
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin tutkimusperusteisesti.

2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä:
Opintojaksolla perehdytään hyvinvointiin aikuisten ja ikäihmisten elämänkulussa, elinikäisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kysymyksenä. Lisäksi käsitellään osallisuuden ja toimijuuden yhteyttä hyvinvoinnin kokemukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustieteellisestä näkökulmasta hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteet ja -teoriat sekä hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa ja tunnistaa kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa työssä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen työ sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita sekä kykyä soveltaa hyvinvointitutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on soveltava ja päättelevä.



2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä
0 Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Tutkimusartikkelin analyysi- ja arviointitehtävä ei vastaa tehtävänantoa tai siinä on hyödynnetty niukasti tai ei lainkaan kirjallisuutta, luentomateriaalia tai muita lähteitä. Tieteellisen kirjoittamisen perusasiat puuttuvat. Valittua tutkimusartikkelia tarkastellaan pinnallisesti.
1 Tutkimusastikkelin analyysi- ja arviointehtävässä pyritään hahmottelemaan keskeisiä seikkoja, mutta aiheen käsittely on suppeaa ja toteavaa, tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija luettelee asioita irrallisesti tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Tehtävässä on hyödynnetty niukasti lähteitä tai tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu.
2 Tutkimusartikkelin analyysi- ja arviointiehtävässä tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta asiasta esille. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli voi horjua ajoittain. Keskeisiä seikkoja on pyritty tekstissä hahmottelemaan, mutta aiheen käsittely on toteavaa. Suoritus on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatustieteellisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.


2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä
3 Tutkimusartikkelin analyysi- ja arviointitehtävä osoittaa keskeisten asioiden ymmärtämistä ja taitoa analysoida ja perustella. Kirjallisessa tehtävässä on hyödynnetty lähdekirjallisuutta melko laajasti. Tehtävässä on jokseenkin johdonmukainen tieteellisen kirjoittamisen tyyli.
4 Kirjallinen tehtävä osoittaa asiakokokonaisuuden hallintaa.Käsittely on oivaltavaa ja tutkimusartikkelin analyysissa ja arvioinnissa on hyödynnetty lähteitä laajasti ja monipuolisesti. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen. Tehtävä on kirjoitettu johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointitutkimukseen nojaten. Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen työ on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.


2) Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä
5 Kirjallinen tehtävä osoittaa laajaa perehtyneisyyttä käsiteltävään aiheeseen. Kirjallisessa työssä valittua tutkimusartikkelia analysoidaan ja arvioidaan monipuolisesti argumentoivalla otteella. Tutkimusartikkelin analyysi- ja arviointitehtävässä hyödynnetään lähteitä erittäin laajasti ja monipuolisesti. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.

Siirry alkuun