Siirry suoraan sisältöön

Elokuvakasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0206-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2024 - 30.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Suvi Autio
Vastuuopettaja
Marjo Pernu
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo 2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 lo-sivuaine ja maist. (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo 2 R1
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2
Harjoitusryhmä 3 lo-sivuaine ja maist.
Opintojakso
UKUV0206

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Hallitsee perustiedot ja -taidot elävästä kuvasta, sen tekoprosesseista, ilmaisusta ja historiasta
- Osaa käyttää elävän kuvan sovelluksia omassa kuvallisessa ilmaisussa
- Osaa soveltaa elävän kuvan ilmaisukeinoja ja tekniikoita kuvataidekasvatuksessa
- Hahmottaa elävän kuvan yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä

Toteutustavat

Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, itsenäinen työskentely 75 h, loppuseminaari 3 h

Suoritustavat

Active participation in lectures and exercises;successful completion of student projects.

Sisältö

Elokuvan historia ja nykypäivä. Elokuvailmaisun ja -tyylien kehitys. Elokuva taiteen ja median kentällä. Elokuvatekniikan perusteet: kuvaus, äänitys, valaisu ja editointi. Elokuvan käsikirjoitus, dramaturgia, ohjaaminen ja tuottaminen. Elokuvakasvatuksen teoria ja käytäntö. Elokuvan tarkastelu, analyysi, tulkinta ja arvottaminen. Elokuvan turvataidot. Elokuvan suhde yksilöön, yhteisöön ja yhteiskuntaan.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet.
Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta.
Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa.
Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa.
Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas.
Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut
Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan.
Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen. Opiskelija hallitsee heikosti perustiedot ja -taidot elävästä kuvasta, sen tekoprosesseista, ilmaisusta ja historiasta. Osaa heikosti käyttää elävän kuvan sovelluksia omassa kuvallisessa ilmaisussa. Osaa heikosti soveltaa elävän kuvan ilmaisukeinoja ja tekniikoita kuvataidekasvatuksessa. Hahmottaa heikosti elävän kuvan yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee välttävästi perustiedot ja -taidot elävästä kuvasta, sen tekoprosesseista, ilmaisusta ja historiasta. Osaa välttävästi käyttää elävän kuvan sovelluksia omassa kuvallisessa ilmaisussa. Osaa välttävästi soveltaa elävän kuvan ilmaisukeinoja ja tekniikoita kuvataidekasvatuksessa. Hahmottaa välttävästi elävän kuvan yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin perustiedot ja -taidot elävästä kuvasta, sen tekoprosesseista, ilmaisusta ja historiasta. Osaa hyvin käyttää elävän kuvan sovelluksia omassa kuvallisessa ilmaisussa. Osaa hyvin soveltaa elävän kuvan ilmaisukeinoja ja tekniikoita kuvataidekasvatuksessa. Hahmottaa hyvin elävän kuvan yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti perustiedot ja -taidot elävästä kuvasta, sen tekoprosesseista, ilmaisusta ja historiasta. Osaa erinomaisesti käyttää elävän kuvan sovelluksia omassa kuvallisessa ilmaisussa. Osaa erinomaisesti soveltaa elävän kuvan ilmaisukeinoja ja tekniikoita kuvataidekasvatuksessa. Hahmottaa erinomaisesti elävän kuvan yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä.

Siirry alkuun